Tvättstugan

Tvättstugan är belägen i källargången mellan Vaktbergsvägen 17 B och 19 A och hushållsnyckeln passar i porten 19A, från innergården.

Två personer kan tvätta samtidigt och har då vardera 2 st maskiner och 2 st torktumlare till sitt förfogande.

Dessutom finns det 1 st stor tvättmaskin, som är avsedd för större mängd tvätt/mattor el dyl.

Det finns även en icke bokningsbar maskin, som är avsedd för ”akut” tvätt.

Den icke bokningsbara maskinen får ej användas av dem som redan har bokat 2 st maskiner på tvättlistan.

OBS! Strömmen till tvättmaskinerna stängs av kl. 22.00 och sätt återigen på kl. 07.00. Tänk även på att spara energi och vatten, tvätta med så fulla maskiner som möjligt!

Ett mangelrum med en stenmangel av gammal hederlig typ finns också, liksom ett särskilt rum för strykning och läggning av tvätt. I det rummet finns även en mindre mangel.

Observera att man får notera sig för endast EN tvättid åt gången. Det som gäller är EN tvättid/lägenhet. Nästa tvättid får du tidigast boka då du tvättar.

Tvättstugan är enbart till för våra medlemmar. Om du har ett företag så får du inte använda Brf Örnens tvättstuga. Du får inte heller använda tvättstugan för icke medlemmars tvätt, t. ex. familje medlemmar, kompisar m.m, som inte bor i föreningen.

För allas trevnad, följ anslagna regler för tvättstugan. Ingen särskild tvättavgift tas ut.

Intill bokningstavlan sitter en anslagstavla där alla kan sätta upp meddelanden av olika slag, t.ex. om lägenhetsbyten eller försäljning av lägenhet mm.

Torkning av tvätt

Det finns två torkrum. Det ena, som är avsett för vanlig tvätt, har utdragbara s.k. torkhästar där man hänger tvätten.

Detta torkrum är indelat i två avdelningar, varav den ena är avsedd för maskinerna 1+2 och den andra för maskinerna 3+4. Vardera avdelning är utrustad med en 10 000 watts varmluftsfläkt med tidur upp till två timmar.

Det andra torkrummet, där man hänger tvätt på ståltrådar, är avsett för mattor, filtar, täcken och andra grövre och skrymmande textildetaljer. Även här finns en 10 000 watts varmluftsfläkt med tidur upp till två timmar.

Var noga med att låta tvätten rinna av ordentligt innan den hängs upp eftersom utrymmet saknar golvbrunn.

Tvätten får hänga kvar i torkrummet  45 minuter in på nästkommande tvättpass.

Till sist några enkla ”kom ihåg”.

Plagg med knappar, blixtlås och dylikt får absolut inte manglas då de förstör mangelns trärullar.

För att inte sopsäcken snabbt ska fyllas, och behöva tömmas allt för ofta, ombeds alla att trampa ihop de tomma tvättmedelspaketen innan de kastas.

Samtliga luckor och lock på samtliga maskiner ska stå öppna, då maskinerna inte används.

Se till att göra rent och snyggt efter dig när du har nyttjat tvättstugan.

Tänk på att spara energi, försök att tvätta med fulla maskiner.

Glöm inte att rengöra luddfiltret på torktummlaren!