Överlåtelse och andrahandsuthyrning

HSB registrerar överlåtelsen

Det sista steget i överlåtelseförloppet är registreringen. Har du anlitat en mäklare sköter denne om pappersarbetet och ser också till att överlåtelsen blir registrerad.

DETTA SKALL DU SKICKA IN TILL HSB SÖDERTÖRN:
1 ex av avtalet.
Uppgift om säljarens nya adress.

När HSB har fått in alla handlingar, och därmed kunnat registrera överlåtelsen, meddelas bostadsrättsföreningen att ägarbytet är klart.

Styrelsen delar ut ett informationsblad till alla nyinflyttade.

Andrahandsuthyrning

För att hyra ut i andra hand måste du ha styrelsens samtyckte och ansökan ska vara skriftlig. På ansökan ska det tydligt framgå varför lägenheten ska hyras ut, till vem den ska hyras ut och hur lång tid som uthyrning önskas. Styrelsen behandlar frågan på nästkommande styrelsemöte och lämnar därefter besked.

Följande skäl för uthyrning i andahand är:

• Studier på annan ort - längd hela studietiden.
  • Arbete på annan ort- 1 år.
  • Militärtjänstgöring- hela tiden.
  • Utlandstjänstgöring- 2år.
  • Prova sammmanboende- 1år.
  • Köp av lägenhet att ha när man går i pension- 2 år.

Tillstånd till andrahandsuthyrning beviljas för högst sex månader i taget.

Den som hyr din lägenhet i andrahand blir din hyresgäst och du blir hyresvärd. Bestämmelserna i hyreslagen gäller och du bör ha ett skriftligt hyresavtal.

Hyr du ut din lägenhet utan styrelsens godkännande riskerar du att förverka nyttjanderätten till din lägenhet. Föreningen har då rätt att säga upp dig för avflyttning.