Tidigare har styrelsen gått ut med att föreningen har uppdaterat sitt passersystem i en del av underhållsarbetet.
Detta innebär bla att alla taggs/brickor måste bytas ut och i och med det kan man hämta tre nya brickor gratis och köpa till två om så behövs. Flera har redan hämtat sina nya brickor/taggs. Styrelsen har därefter fått frågan från medlemmar om att antalet brickor/taggs är för få.
Styrelsen måste utgå från likhetsprincipen och vi kan därmed inte ge dispans till någon utan att göra det för alla. Därmed kommer antalet brickor/taggs man får respektive köpa stå fast, dvs max 5 brickor/taggs per lägenhet.
Dock vill styrelsen påminna att det går att lägga in två telefonnummer i porttelefonen, vilket i praktiken ger att man har 7 brickor/taggs per lägenhet.
På årsstämman kom frågan upp om att ändra öppettiderna för att kunna slänga saker i grovsoprummet. Styrelsen tyckte det var en bra idé och från och med nu kommer grovsoprummet vara öppet mellan 16-19 varje torsdag. Styrelsen hoppas detta kommer underlätta för alla.
Som tidigare meddelat är det väldigt viktigt att alla sorterar sitt skräp korrekt bla för att för mycket felsortering skapar ökade utgifter för föreningen. En annan sak är att soprummen/miljöhusen måste hållas fina så det tex inte står saker på golvet/saker som rinner ut som kan skapa att andra halkar, skadar sig osv. Styrelsen har bett förvaltningen att fortsätta att ha extra koll på föreningens soprum/miljöhus.
Styrelsen fortsätter att hålla koll på detta.
Det kommer att planteras nya perenna växter/blommor i föreningens 15 urnor. Enarna som är i urnorna nu kommer att planteras om vid gaveln vid Nibblevägen 8. Vi ser också över träd som ev behöver tas ned av säkerhetsskäl och för att andra träd/växtlighet ska frodas.
Det har varit bilar som kört rätt fort i föreningens område. Styrelsen har därmed beslutat att skyltar för gångbana kommer att sättas upp. Detta är för att minska risken för eventuella skador och göra bilister mer uppmärksamma kring reglerna och sin omgivning.
Gågata skylt innebär att området är avsett i första hand för gående och att motordrivan fordon har begränsad framkomlighet. Fordon får enbart köra i gångfart (5-7 km/h) och har väjningsplikt mot gående/korsa gatan eller för vissa särskilda ändamål som varuleveranser eller transporter till och från bostäder.
Med sommar, sol och värme så vill fler så klart grilla. Styrelsen vill påminna alla om reglerna kring grillning inom föreningens område samt att grilla med ansvar. yvärr kan elden sprida sig snabbt och det krävs inte mycket för att detta ska ske, speciellt nu när det är så torrt i markerna. Alla regler kring grillning finns i föreningens ABC som är direktlänkad på föreningens hemsidas startsida. Information om eventuell eldningsförbud kan ni hitta bla via MSB, Botkyrka kommun osv.
Se länk nedan:
https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/brandsakerhet/brandsakerhet-i-skog-och-mark/eldningsforbud/
Under juli månad har styrelsen semester. Som vanligt ska ni felanmäla om ni ser något som är trasigt etc till HSB men övriga frågor ska också gå till HSB då styrelsen har semester.
Då nästa styrelsemöte är digitalt så går det bra att skicka meddelande via Mitt HSB eller maila styrelsen direkt om du har frågor som du vill att vi i styrelsen tar upp på styrelsemötet eller överlag behöver få svar på som förvaltningen inte har ansvar för. Vi återkommer till dig så fort vi kan.
// Er styrelse