Styrelsen informerar feb-09

ÅRSSTÄMMA 28 maj kl 19.00, matsalen Bosvedjeskolan.

Valberedningen - HSB Bosvedjan

Valberedningen är stämmans högsta organ och medlemmarnas viktigaste instrument för att skapa och bibehålla en fungerade styrelse, som på ett kvalificerat och tryggt sätt kan hantera föreningens verksamhet under kommande verksamhetsår. Ledamöter i valberedningen väljs på årsmötet och får medlemmarnas förtroende att nominera kandidater till styrelsen, fritidskommittén och revisorer.

Valberedningen har alltså en nyckelfunktion och dess uppgift är bland annat att från den stund den utses, fram till nästa årsstämma, analysera hur den sittande styrelsen arbetar. Valberedningens arbete pågår därmed parallellt med
styrelsens arbete under hela det år den är vald för.
Valberedningen ska förelås ledamöter till poster inom föreningen och presentera dem på stämman. För att kunna göra detta träffar gruppen aktuella kandidater för att tydligt presentera föreningen, arbetssätt och vad uppgiften kräver i form av kunskap, tidsåtgång och engagemang samt för att kartlägga respektive kandidats erfarenheter i såväl yrkesliv som föreningsliv.

Valberedningen arbetar helt och hållet på uppdrag av ägarna, d.v.s. föreningens medlemmar. Styrelsen har därför inget mandat att lägga sig i valberedningens arbete. Medlemmar i föreningen som själva vill arbeta i föreningen eller som vill nominera annan person tar kontakt med någon i valberedningen.

>Valberedningen i Brf Bosvedjan består av;>
Björn Hallström, telefon 10 11 21 (sammankallande)
Urban Sjöström, telefon 10 12 35
Ulla Forslund, telefon 10 01 59

Har du lämnat in din nomiering?

Inte det! Då är det dags att göra det! Inom kort väljs 4 kandidater och de kommer att presenteras i ett särskilt ”Årets Eldsjäl-blad” så att vi kan rösta på den vi vill ska vinna. Vinnaren kommer att presenteras på årets
stämma.

Fönsterbytet

För närvarande ligger man ca 1 vecka efter tidsplanen.
Entreprenören har nu två arbetslag igång för att så snabbt som möjligt komma i fas med tidsplanen.

Vem är det som sköter om mitt hus?

De senaste åren har styrelsen presenterats i trapphusens anslagstavlor. Vi kommer inom kort att komplettera med en information om vilka som är ansvariga för just ditt hus och närområde (lokalvårdare, fastighetsskötare och reparatör) samt även en presentation av förvaltningskontorets personal.

Försök med rörelsedetektorer

Vi har noterat att belysningen i våra tvättstugor har en tendens att ”vara på” dygnet runt. För närvarande pågår ett försök med rörelsedetektorer i några tvättstugor.
Om detta fungerar bra så kommer styrelsen att se över möjligheten att installera rörelsedetektorer i samtliga tvättstugor och samtidigt byta till lågenergilampor/lysrör.

P-platser, Lillskogens förskola

Förskolechef och personal på Lillskogens förskola (förskolan strax ovanför skolan) vill på detta sätt göra oss alla uppmärksamma på att;
De parkeringsplatser som förskolan har reserverat (skylt finns uppsatt) får under inga som helst förhållanden nyttjas av andra än förskolans personal och föräldrar under den tid som förskolan är öppen - vardagar kl 06.00-ca 19.00

Områdets ungdomar

De senaste åren kan vi notera att skadegörelsen och ”stöket” i området ökat. Skadegörelsen har främst drabbat skolan och förskolorna men även föreningens fastigheter har utsatts för klotter. Många ungdomar rör sig i området kvällar och nätter och det finns även misstankar om alkohol- och/eller drogmissbruk.
Polisen och socialtjänsten får allt oftare anmälningar och påringningar och under senhösten 2008 ökade skadegörelsen och stöket i området.

Som en akutåtgärd beslutades att kyrkan skulle upplåta en av sina lokaler under 3 fredagskvällar (30 jan, 6 feb och 13 feb) mellan 18.00-00.00.
Under dessa tre fredagar har representanter från Brf Bosvedjan, Bosvedjans kyrka, socialtjänsten, polisen och skolan funnits i lokalen för att under trevliga former träffa ungdomarna och för att kunna prata med dem om vad de vill göra under sin fritid.
Under dessa tre tillfällena har lokalen besökts av i genomsnitt 35 ungdomar i åldrarna 11-20 år. Ungdomarna har varit mycket positiva till initiativet och kan själva beskriva vad man saknar i området;
en lokal som är öppen 2 - 3 kvällar i veckan där man kan fika, spela pingis, lyssna på musik, titta på tv eller bara sitta och prata. I sammanhanget kan nämnas att under dessa tre fredagskvällar har polisen kunnat notera att det varit betydligt lugnare i området.

BRÅ-gruppen arbetar nu intensivt med att försöka få till stånd en varaktig och bra lösning för våra ungdomar. Politiker, olika kommunala verksamhetschefer, polis, socialtjänst, kyrkan, skolan samt Brf Bosvedjan kommer att träffas under mars månad. Syftet med mötet är att försöka hitta samverkansformer och en lösning för ungdomarna. Lyckas vi med detta så börjar det verkliga arbetet…. ett arbete där vi hoppas att du som medlem har tid, lust och möjlighet att delta. Mer om detta lite längre fram om/när planerna/önskemålen blir mera konkreta.

Atletklubben - Vinnare februari

Göran Enberg, till vänster, delar ut februari månads vinst till Peter Johansson.

Avslutning "Spika fika"

Deltagarna i den populära studiecirkeln ”Spika Fika” har träffats vid 8 tillfällen och förkovrat sig i ”snickerikonsten”. Sista kurstillfället avslutades som sig bör med fotografering och självklart kaffe och tårta.
Redan nu pågår förberedelserna för att kunna starta en ny omgång. Studieorganisatör Eva Sågström planerar tillsammans med ABF och så snart detta arbete är avslutat kommer ett informationsblad att delas ut. Håll utkik.
Att delta i någon av föreningens studiecirklar är inte bara inhämtande av kunskap det är många trevliga kvällar med nya och gamla bekantskaper.

  • 2422852643.jpg
    2422852643.jpg
  • 4243391344.jpg
    4243391344.jpg
  • 1343865236.jpg
    1343865236.jpg
  • 3313612526.jpg
    3313612526.jpg
  • 1376325497.jpg
    1376325497.jpg