GDPR

Dataskyddsförordningen (GDPR, The General Data Protection Regulation) gäller i hela EU och har till syfte att skapa en enhetlig och likvärdig nivå för skyddet av personuppgifter så att det fria flödet av uppgifter inom Europa inte hindras. Vår BR Förening är personuppgiftsansvarig.
Vår bostadsrättsförening hanterar alla personuppgifter via HSBs stödsystem och HSB har vi ett reglerat avtal med. Alla andra system (som t.ex. inpasseringssystemet Aptus, med medföljande brickor) är kopplade till lägenhetsnummer och inte till persondata. Påskrivna papperskopior av protokollförda sammanträden, där eventuella personuppgifter förekommer, förvaras säkert i ett låst dokumentskåp.

Vad gäller inpasseringsloggar (som passageloggar, bokningar och bokningsloggar) så lagras det ett tag men är helt anonymiserade.

Vissa personuppgifter förekommer i årsstämmoprotokoll eller dess bilagor som ligger på webben. Motionärer har i samband med utskick av motioner gett sitt samtycke till att publicera dessa uppgifter.

Speciella regler gäller för kamerabavakning och mer om det kan man läsa här:

Ifall någon är osäker eller inte vill ha sina uppgifter publicerade, är man vänlig att höra av sig till GDPR-ansvarige i föreningen:

Aleks Sakala