IT, el och TV

IT
Bredbandsuttag från Bahnhof finns i samtliga lägenheter i föreningen och avgiften för grundutbudet (1000 mbit/s) betalas på avin (45kr/m). För avtal, utökning av utbud och frågor kontaktas Bahnhof: 010-510 00 00. Du kan även beställa TV och IP-telefoni via bredbandsuttaget.

TV
Vi har kabel-tv via Tele2 (tidigare ComHem). Vad utbudet omfattar finns att finna på Tele2s hemsida. Tilläggstjänster kan köpas – kontakta då Tele2 för information.

Föreningen accepterar INTE paraboler som hänger på husens utsida.

El och elmätning
Föreningen har för närvarande en gemensam el-upphandling för samtliga lägenheter och företag. Tanken med denna konstruktion är att varje hushåll inte ska behöva betala en abonnemangskostnad samt att föreningen är större än den enskilde när det gäller prisförhandlingar. Med egen mätutrustning betalar varje lägenhet sina egna elkostnader, så du betalar inte för grannens eventuella överförbrukning.

Rent konkret innebär detta för dig som bostadsrättsinnehavare att föreningen förhandlar till sig ett pris för varje KWh och det du förbrukat läggs på din hyra. Ingen separat elräkning kommer men en fördröjning i betalningen förekommer. Exempelvis betalar du förbrukningen dec-feb på hyresavierna som gäller för april-juni. Detta kan bli problematiskt i samband med försäljning av lägenhet, men en manuell avläsning vid överlämningen är möjlig.

Den tekniska plattformen som detta system bygger på innehåller även möjligheter att distribuera vatten och värme på samma sätt. Vi avser att i framtiden försöka införa detta när systemet är väl utprovat. Den tekniska plattformen är levererad av Home Solutions och Brandsö var en av de absolut första föreningarna som började använda sig av tekniken.

Elen föreningen har köpt kostar 53,8 öre/kWh exkl. moms (priset senast uppdaterat 2013-01-08) den är miljömärkt och kommer från kraft och kultur, resterande delar av elpriset på 160 öre/kWh är skatter och avgifter som leverantörerna och staten tar ut plus en liten buffert för den rörliga delen i nätavgiften. Bufferten går ibland med plus för föreningen och ibland med minus. Eventuella plussiffror går tillbaka till föreningens kostnader för tex armaturer, nya lampor m.m

Eftersom vi har miljöel så betalar vi ingen elcertifikatsavgift. Avgifterna tas ut för att hantera systemet med avläsningar av mätare och underhåll av systemet inklusive elkablar. Så som det är gjort idag så har vi helt rörlig avgift vilket innebär att alla fasta avgifter är delad på föreningens totala årsförbrukning för att kunna läggas på varje kWh.