Vattenskador

Vattenskador kan vara svåra att upptäcka. Se till att vara proaktiv - byt ut dålig utrustning och se över dina ytskikt i badrum, under badkar och liknande för att undvika större problem.

Vattenskador kan vara svåra att upptäcka, exempelvis vid ett läckage bakom diskmaskinen. I dessa fall är det oftast för sent att rädda ytskikt och/eller utrustning, men det är viktigt att ta kontakt med vår fastighetsskötare för uttorkning och bedömning av skadan.

Om skadan är akut är det viktigt att agera snabbt; stäng av vattentillförseln och kontakta omedelbart vår fastighetsskötare för hjälp med uppsugning och bedöming av skadan.

Inspektera med jämna mellanrum din utrustning och dina ytskikt i våtrum för tecken på begynnande problem. Byt packningar eller liknande i dina armaturer, eller byt ut hela armaturen om den är dålig. Ett vanligt förekommande problem är läckage från diskmaskiner, se till att du har droppskydd under maskinen och håll koll på tecken på läckage!

 

Om olyckan är framme

  1. Stäng av vattnet om skadan är akut och vattnet rinner.
  2. Kontakta Nacka Drift på info@nackadrift.se eller telefon 070-729 62 92. Kvällar och helger kontaktar du dem på journummer 08-187000. Förklara omfattningen av skadan och i akuta fall kommer Nacka Drift hem till dig för uppsugning.
  3. Informera styrelsen om vad som skett på styrelsen@brfdalen.se

 

Vad händer sedan?

Om du har fått en vattenskada kan det vara nödvändigt att riva golvbeläggning, köksskåp och väggskivor för att frilägga skadan. Arbetet utförs av en av föreningen utsedd entreprenör och föreningen står för denna kostnad. Efter att omfattningen bedömts hjälper föreningen dig att återställa skada på golv och vägg. Du måste dock själv återställa ytskikt (golv- och väggbeklädnad) och  eventuell övrig skadad inredning (köksbänkar, skåp, maskiner etc.).

Ditt försäkringsbolag hjälper normalt till med en viss ersättning för återställande, men räkna med att åldersavdrag på inredning gör att vissa saker inte ersätts alls.