Några punkter du ska ta hänsyn innan du ska genomföra en renovering/ombyggnation i din lägenhet:
Så länge ni följer ovannämnda regler och riktlinjer uppmuntrar vi er helhjärtat till att fräscha upp och förbättra era lägenheter kontinuerligt, för allas vår trevnad men framförallt din egen!
Tänk även på att följa våra trivselregler.
Badrumsrenovering
För renovering av badrum så gäller särskilda anvisningar för vad som gäller. Läs igenom och lämna sedan in en ansökan renoveringen till styrelsen. Blakett finns att ladda ner längre ner på sidan.
Styrelsens krav och rekommendationer
Renoveringsarbetet får ej påbörjas utan styrelsens medgivande. Lämna in en arbetsbeskrivning!
Det kan du göra på två sätt:
Om du avser att ändra planlösningen eller flytta på placeringen av golvbrunn, avlopp m.m. måste du också lämna in en ritning där det tydligt framgår vilka förändringar som planeras.
Läs föreningens stadgar samt de lagar och normer som gäller!
Styrelsen kräver att man renoverar sitt badrum enligt branschregler (se nedan). Om du anlitar ett branschanslutet företag, renoverar de efter branschreglerna. HSB Stockholm kan ge tips på några sådana.
Efter att renovering av våtutrymmen är klart så behöver ni skicka in ett GVK intyg till styrelsen.
Mer information om GVK kan hittas här.
Vattenblandare
Efter flera felanmälningar av oljud från rören i ett av husen i vår förening har BRF Flygledaren bekostat en besiktning av VVS-systemet. Undersökningen visade att felet inte låg i rören utan att boende hade installerat blandare i badrummet och/eller köket som inte är anpassad för flerfamiljshus vilket orsakar oljud i vattenledningarna.Därför kommer styrelsen nu ut i samråd med VVS-firman med en rekommendation av vilka blandare som ska användas i vår förening. Det viktigaste är att blandaren ni väljer är av typen mjukstängande och de bästa och de som varar längs är av märkena FM Matsson eller Mora.
Om ni har problem med oljud i rören får ni själva avgöra huruvida ni önskar åtgärda detta i dagsläget eller avvakta. Dock ber vi er vänligen notera att eventuella problem eller skador som uppstår i framtiden på grund av att ni behållit eller satt in en ickerekomenderad blandare kommer ni hållas betalningsskyldiga för.
Golvbrunn
Styrelsen rekommenderar att man byter golvbrunn till en typgodkänd sådan eftersom våra badrum nu blivit så gamla att golvbrunnarna har tjänat ut.
Föreningen ersätter medlemmen för utbytt golvbrunn om medlemmen använt sig av ett branschanslutet företag. Detta företag lämnar ett kvalitetsdokument där det framgår att golvbrunnen är utbytt till en typgodkänd golvbrunn och att arbetet utförts enligt reglerna.
Fakturan för detta vill vi att ni ber eran hanteverkare skicka in direkt till storholmen. Till oss vill vi att ni lämnar in originalet eller en vidimerad kopia av detta kvalitetsdokument med kontonummer där pengarna kan sättas in. I dagsläget utgår en ersättning på 5000 kronor.
Tänk på:
Störningar
Badrumsrenovering medför alltid störande ljud för grannarna. Innan arbetet påbörjas ska trapphusets boende informeras.
Närmaste grannar bör muntligen informeras. Dessutom ska anslag sättas upp på anslagstavlan i trapphusets entréplan.
Anslaget ska visa:
Normal arbetstid är 07.00-16.00.
Kvalitetskrav
Information om kvalitetskrav samt behörighets- och kompetenskrav finns att hämta från följande organisationer:
Elsäkerhetsverket
Svensk Våtrumskontroll
Byggkeramikrådet
Säker Vatten AB
Föreningen ansvarar ej för av medlem utfört arbete eller för framtida skador orsakade av medlemmens renoveringsarbeten. Detta ansvar förblir alltid hos bostadsrättshavaren.