Passagesystemet

Ytterdärrarna till alla trapphus och fastigheter öppnas med alla det blippar (också kallas magnet osv.) som hör till din lägenhet.

Till miljörummet fungerar huvudblippen bara kl 07-21 vardagar, och 09-21 helger.

Nyinflyttad?

Kontakta styrelsen, och uppge din adress och lägenhetsnummer i första hand, så att vi kan lägga in dina kontaktuppgifter. Antingen lantmäterietsnummer eller vår förenings 0xx lägenhetsnummer. Skriv din fullständiga information, namn och telefonnummer, så att styrelsen lätt kan hitta dig och lägga in din info i passagesystemet. Uppger du också telefonnummer, så kan du öppna porten via din telefon (se nedan). Finns inte ditt telefonnummer i systemet, så går du till porten och öppnar åt besökaren.

Varje lägenhet har tillgång till en (1) bricka som ni använder för att öppna Miljörummet och för bokning av tvättstugan. Med samma bricka kan ni även öppna er portdörr och grind på gården. Utöver denna bricka har varje lägenhet två brickor som är kopplade enbart till porten där ni bor och grinden till innergården, alltså används de istället för nycklar. Varje enhet som är uppsatt bredvid porten är utrustad med batteri så den kommer att fungera även om våra hus är strömlösa.

Hämta ut blipp

Du som boende som behöver en blipp skall meddela oss i förväg att ni ska komma mellan 17:30-18:00 på samma kväll innan en av styrelsens ordinarie möte för att hämta ut en blipp av oss. Har du en blipp hemma som inte redan är kopplad till vårt system (som fungerar med proxmarkavläsare - ska ha en niosiffrig lasergraverad sträng på baksidan) så går det att använda den. Meddela oss i så fall blippnumret som ska läggas in i vårt system. Varje blipp har en niosiffrig sträng lasergraverad på sin baksida.

 

Borttappad bricka?

Extra brickor kostar 400kr/styck. Kostnaden debiteras på er månadsavgift och återbetalas ej. För allas säkerhet är det viktigt att ni meddelar oss snabbt om ni tappar bort en bricka så att vi kan spärra brickan. Varje bricka är kopplad till er lägenhet så vi kan snabbt spåra om den används olovligen.

Ny eller extra bricka?

Behöver du en ny, ska du kontakta styrelsen. Ange din adress och lägenhetsnumret. Antingen lantmäterietsnummer eller vårt BRF 0xx lägenhetsnummer. Skriver du att du är medveten om den 400kr avgift redan direkt, kommer vi agera och utfärda en blipp direkt.

Beställer du extra brickor, fungerar de som en vanlig tagg till dörrarna dör du bor, och inte till grovsoporna. Beställer du en ny tagg till grovsoporna, ska den gamla ersättas och därmed stängas av. Viktigt att du kontaktar styrelsen när du tappat bort en blipp.

Vänligen notera att brickorna enbart är till för BRF Flygledarens boende, eventuell olovlig användning av brickorna kommer därför leda till brickornas omedelbara avaktivering. Vid flytt ska brickorna därför överlåtas till den nya boende.

Besök och gäster

Då ni får besök kan ni öppna er port med telefonnumren som ni har meddelat oss, då dessa har kopplats till systemet. Inga andra telefonnummer kommer att fungera, enbart de som vi har registrerade för era lägenheter. Om ni byter telefonnummer måste ni meddela oss det nya numret så att vi kan ändra det.

Viktigt att veta är att ni via era telefoner enbart kan öppna porten som vetter mot gatan. Port från innergården öppnas enbart med brickan.

Dagtid och nattid

Styrelsen valde stänga av porttelefonen under nattid pga tidigare problem med okända som ringde på nätterna.

 

Att ringa från porten går bara via ordinarie dagtid, som numera är 06-21. Utanför dagtiden, går det inte att ringa, och besökaren bemötas av meddelandet (eller dylik): Personen kan just nu bara nås genom telefonnumret.

Utanför dagtiden, så får du, boende, öppna porten åt besökaren (se numren nedan som du, boende, ringer för att öppna din port), för att släppa in någon som du känner. Du ska uppmana alla besökare att inte släppa in någon obehörig eller okänd efter sig. Kommer någon annan, så får den göra samma som din besökare.

Så här gör man vid öppning av portar med telefon:

Vid besök, gästen ringer dig från porttelefonen. Den ringer till ditt telefonnummer som är registrerade i passagesystemet, från ett av systemets registrerade telefonnummer. När du svarar i din telefon, ska du trycka 5 för att låsa upp porten.

Om du på eget initiativ ska öppna porten till någon (eller dig själv), går nedanstående nummer till respektive port. Ring till numret tills det börjar ringa, och invänta två ringsignaler och lägg sedan på (ett tips är att öva på detta då du står utanför vid porten). Dörren öppnas då. Ett tips är att lägga in numret som en kontakt i telefonen så att ni snabbt kan ringa när gästen står utanför. Finns inte ditt telefonnummer registrerad i systemet, händer inget då du ringer. Så går du till porten och öppnar åt besökaren.

Adress & Telefonnummer

Luftskeppsgatan 5: 08-605 88 24

Pilotgatan 16: 08-604 84 46

Pilotorget 6 & 8: 08-604 82 90

Pilotorget 10: 08-604 67 23