Om HSB Brf Hammarby Strand

Föreningen består av tre hus: Brohuset, Kanalhuset och Alléhuset. De byggdes i början av seklet med inflyttning mellan februari 2001 och mars 2002.

I olika sammanhang betecknas våra hus lite olika

Brohuset = Sickla Kanalgata 34 = Gattet 1 = hus 12

Kanalhuset = Sickla Kanalgata 32 = Gattet 1 = hus 11

Alléhuset = Sickla Kanalgata 45-51, Lugnets Allé 53-57 = Tidvattnet 1

Arkitekturen är maritim och modernistisk med många fönster, stora balkonger, altaner och takterrasser. Fasaderna är vitputsade med stora glaspartier, blått kakel samt inslag av cederträ.

Förutom 110 lägenheter upplåtna med bostadsrätt har föreningen fem uthyrda lokaler. I husen finns även bilgarage, cykelrum, två tvättstugor och en föreningslokal.

En damm av svart basaltsten möter besökaren vid huvudentrén till stora gården. Konstnärlig utsmyckning av Herta Hillfon.

Miljöprofil

Hammarby Strand har en medveten miljöprofil. Området planerades från start med höga miljökrav där målet var att minska miljöbelastningen med hälften.

Under senare år har ett antal energiförbättrande åtgärder genomförts och sedan ferbruari 2022 värms fastigheten med bergvärme