Motioner

Som medlem i HSB Brf Mälaren har du rätt att lämna ett eller flera förslag, motioner, till årsstämman. I enlighet med föreningens stadgar skall motioner lämnas in före februari månads utgång för att behandlas på årsstämman.

Det är en formell skillnad mellan förslag och motion. När som helst under året kan du, brevledes eller per e-post, till styrelsen skicka in förslag och synpunkter. Vill du att ditt förslag ska behandlas på  årsstämman ska du däremot skriva en motion.

Så här skriver du en motion:

• Skriv en rubrik som kortfattat beskriver vad ärendet handlar om. Skriv ordet "motion" i rubriken,
  • Skriv vad ärendet handlar om och varför du tycker som du gör
  • Motionens viktigaste del - ditt yrkande - ska helst formuleras i en att-sats. Inget beslut kan tas vid årsmötet om det är oklart vad förslagsställaren egentligen vill. Om du har flera förslag i samma motion så dela upp dina yrkanden i olika att-satser.
  • Skriv under dokumentet med ditt namn.