Laddplatser för elbilar

BRF Mälaren har 11 parkeringsplatser med laddstolpe på baksidan av Reimersholmsgatan 32-36. Det är samma kö till dessa som till övriga platser. Innehav eller inköp av elbil ger inte förtur till parkeringsplats på föreningens mark. Här gäller existerande kölista.

Alla laddplatserna är ännu inte tagna. Det innebär att så fort en innehavare av parkeringsplats önskar en laddplats så delas en sådan ut. När platserna är fulla skapas en kö bland dem som redan har en parkeringsplats.

Utöver den ordinarie avgiften för parkeringsplats på 1100 kr tas en extra avgift på 275 kronor ut för laddplatser. Dessutom betalar innehavaren för den el som används för att ladda. Elkostnaden baseras på föreningens elavtal och moms på 25% debiteras. Beräkningen av elkostnad utgår från självkostnadspris med ett påslag på 10 öre per förbrukad kilowattimme för administration och underhåll.

Innehavaren av laddplatsen måste teckna ett avtal med administratören av elstolpen. EVcore är av föreningen utsedd för detta detta och innehavaren av laddplatsen kan inte välja ett annat bolag. Kostnad för abonnemang med dem är i dagsläget 39 öre/kWh + moms. Detta finns dokumenterat i bilagan nedan.

Ägaren av elbilen införskaffar och ansvarar för kabel till anslutningen i laddstolpen.