Sopnedkasten - så här fungerar de

Sopnedkast för hushållssopor finns på varje våningsplan. Soporna ska förpackas väl innan de slängs i sopnedkastet. Vätska som rinner ur soppåsen kan förorsaka lukt och ohyra.

Sopventil

Längst ner i varje byggnad i Minneberg finns ett sopventilrum. Det du stoppar ner i sopnedkastet ”ramlar ner” till sopventilrummet, men stannar upp i röret strax före själva sopventilen.

Paketera soporna väl
Det är viktigt att paketera soporna väl, så att inte innehållet i soppåsen läcker. Soporna ligger kvar vid sopventilen några timmar och kan vid läckage ge en dålig lukt i trapphuset. Personalen som ska hålla rent i sopventilrummet uppskattar inte heller en stinkande, illaluktande och dålig arbetsmiljö.

Panncentral med sopsug
I Panncentralen finns en sopsug. Den fungerar som en mycket stor dammsugare. Tre gånger per dygn startar sopsugen. Då öppnas sopventilerna i respektive byggnad i tur och ordning och soppåsarna sugs genom stora rör och kulvertar under husen och under gatorna, där de mals ner i en container i Panncentralen. En gång varje vecka skickas sedan soporna till Högdalens Värmeverk för förbränning.

Stopp i sopnedkasten
Att det ibland blir stopp i sopnedkasten beror för det mesta på att någon kastat något i sopnedkastet som i stället ska till grovsoprummet eller någon av kommunens återvinningsstationer. Exempel på prylar som har hittats – skidstav, julgran, pizzakartonger, kläder, glas mm. Obs! Kläder som kastats har förorsakat de senaste stoppen.

När det blir stopp någonstans, känner sopsugen att något är fel och stänger av vissa sopventiler rör och kulvertar – ibland hela anläggningen – och då får vi garanterat illaluktande trappuppgångar. Soporna samlas i hela området till nästa vardag när personal kan gå in och rensa ventilerna. Ligger inte stoppet där utan i något av rören under gatan t.ex., så får vi samtliga leva med ett längre stopp, som dessutom medför stora kostnader eftersom gatan måste grävas upp för att komma åt att ta bort de föremål som orsakar problemet.

Kan vi spåra stoppet till någon boende måste den betala kostnaderna – det kan röra sig om många tusenlappar.

Kan vi inte få fram vem som förorsakat stoppet, läggs kostnaden på föreningen och vi måste alla vara med och betala.