Halverad energianvändning med ny ventilationslösning

26 februari 2019 I Västertorp har HSB Stockholm halverat energianvändningen i en av sina fastigheter. Lösningen? Att i samband med upprustning placera den nya ventilationen i fasadisoleringen, vilket även resulterat i bättre inomhusklimat och nöjdare hyresgäster.

– De senaste fyra månaderna har den totala energianvändningen i fastigheten närapå halverats. Från 144 till 77 kilowattimmar per kvadratmeter och år. Det känns självklart bra, då energianvändningen i bostäder fortsatt står för en stor del av vår klimatpåverkan, säger Kristian Gauffin, projektchef på HSB Stockholm.

HSB Stockholm renoverar löpande sitt fastighetsbestånd runt om i länet. Att det sker med fokus på hållbarhet är viktigt för att nå det uppsatta klimatmålet om nära-noll i utsläpp av växthusgaser år 2030. För två år sedan hade turen kommit till fastigheten Skidstaven i Västertorp, byggd 1948. Planen var att tilläggsisolera och renovera fasadputs, samt montera energieffektiva balkongdörrar och fönster. Men en tekniskt omodern ventilation med tilluft via springventiler gav ändå en hög energianvändning, vilket fick HSB att testa en helt ny ventilationslösning.

– För frånluft används befintliga kanaler från badrum och kök. För tilluft har ett nytt kanalsystem monterats i fasadens nya, tjockare isolering. En större investering, men tack vare energibesparingen kan vi räkna hem installationen av FTX-ventilationen och utökad isolering på tolv år, säger Kristian Gauffin.

Ur hyresgästernas perspektiv har renoveringen inneburit flera fördelar. Kallras och köldbryggor från fönster och balkonger är borta, precis som ljud från fönsterventiler.

– Men framför allt upplever de boende en helt annan inomhuskomfort med en jämnare temperatur och renare luft, säger Kristian Gauffin.

HSB Stockholm undersöker nu möjligheten att använda samma teknik i samband med upprustning av flera andra fastigheter.

OM HSB STOCKHOLM
I snart 100 år har vi byggt nya hem att trivas i – anpassade till livets olika skeden. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 151 000 medlemmar, 58 000 bosparare och närmare 470 bostadsrättsföreningar. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 16 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

hyresrätt
bospar och medlemskap