Ansök om tillstånd för andrahandsupplåtelse

I vissa situationer har du möjlighet att hyra ut din lägenhet (så kallad andrahandsupplåtelse) under en tid av högst ett år. Du måste ha föreningens godkännande för detta.
Innan du hyr ut i andra hand behöver du ett beslut från föreningen
  • Börja med att höra av dig till förvaltningen på info@grasloken.se och berätta varför du behöver hyra ut din lägenhet. Då kan du få ett förhandsbesked.
  • Därefter fyller du i ansökan om andrahandsupplåtelse och mailar in en scannad kopia, eller lämnar i föreningens brevinkast vid Servicehus 3, Kamomillgatan 34.

Tänk på att vara ute i god tid då det kan ta ett par veckor innan tillståndet beviljas. I det fall du skall arbeta eller studera på annan ort skall intyg från arbetsgivare eller skola bifogas.

Vid godkänd andrahandsupplåtelse kommer du som bostadsrättshavare att debiteras en avgift på 10% av ett prisbasbelopp varje år, fördelat med 1/12-del per upplåten kalendermånad.

Standardblankett för andrahandsuthyrning - OBS! Föreningens regler gäller.