El-abonnemang och IMD (Individuell mätning av förbrukningen) - förändring vid stamrenovering av din lägenhet

Den stora förändringen för den enskilde, efter återflytt till lägenheten, är avsaknad av elabonnemang.
Bild på mätresultat

Föreningen fattade beslut i samband med extra föreningsstämman att även övergå till enhetsmätning.

Kort fungerar det så här:

1. Samtliga elmätare utom en tas ned vid start av arbetena i respektive byggnad.

2. Elmätaren som blir kvar överlåts på föreningen från medlemmen, mätaren kallad A1.

3. Föreningen debiterar sedan medlemmen via månadsaviseringen.

Nya elcentraler installeras i varje lägenhet och nu lämnar vi de gamla säkringarna, "propparna", och får automatsäkringar istället.

På trapphusmötet får du veta vad du behöver göra i samband med uppsägningen / överlåtelsen av ditt el-abonnemang.

IMD – Individuell mätning av elförbrukningen via Infometric

Som en del av stamrenoveringen så övertar föreningen el-centralerna och därmed alla kostnader för elanslutning och förbrukning. Vartefter stamrenoveringen avslutar ett hus så övergår föreningen till individuell mätning genom samarbete med Infometric. Alla medlemmar får då tillgång till en inloggning där det går att se elförbrukningen dygn för dygn – ett smart sätt att hålla koll på förbrukningen och därmed också kostnaderna.

För de som redan har fått sina lägenheter stamrenoverade kommer dessa inloggningsuppgifter att sändas ut inom kort via projektet och vartefter ytterligare lägenheter färdigställs kommer alla så småningom att ha tillgång till denna tjänst. Läs mer om hur det fungerar här: https://infometric.se/gemensam-el/

Debitering via månadsaviseringen

Efter det att din lägenhet stamrenoverats kommer du att få elen debiterad via månadsaviseringen. Räkningen för elen kommer att avse kvartalsperioder. Dvs när du får månadsaviseringen för exempelvis januari - mars så finns elkostnaden för september, oktober och november med i beloppet som skall betalas i januari. Nästa betalning av elförbrukningen blir i april och avser då december, januari och februari.

Vid återflytten efter stamrenoveringen kan det bli en annan period beroende på när du flyttar hem igen och när nästa månadsavisering kommer. Du betalar ingen el för tiden då du evakuerat din lägenhet.

Elektrikerna byter elcentraler både i lägenheterna och för hela fastigheten.
    J&C EL AB ansvarar för elarbetet under renoveringen