Tillval komfortvärme

Luften i badrummet värms efter stamrenoveringen upp av handukstorken som ersatt elementet. Luften i badrummet är rumsvarm men det betyder inte att golvet känns varmt, för detta har några bostadsrättsägare valt komfortvärme som tillval.

Föreningen har fått en del frågor hur komfortvärmen ska ställas in och en del upplever att de måste ställa in höga grader på komfortvärmen för att överhuvudtaget känna någon värme på golvet.

Det är en reglerteknisk utmaning att justera rumstemperaturen i ett rum med komfortvärme med egen termostat + en handduksvärmare som går på värmepump med egen kurva och egen termostat utomhus när man av kostnadsskäl egentligen vill prioritera den vattenburna värmen som saknar termostat i badrummet.

Några medlemmar säger att följande inställningar fungerar bra:

1) Kolla vilken temperatur som handduksvärmaren ger i rummet.

2) Kör komfortvärme med rumstermostat inställd på både golv- och rumsmätning och stega upp temperaturen till att komfortvärmen precis går i gång.

3) Ställ in veckoprogrammet med den inställning du fick ovan för viloläget (dvs när du inte använder badrummet så ofta).

4) För aktivläge (när du vill ha komfortvärme, kanske 07:00-09:00 på morgonen och kanske 17:00-22:00 på kvällen?) ställer du in veckoprogrammet med en högre temperatur.

Fungerar inte detta något bra så kan man skruva ner flödet på handukstorken för att golvet ska kännas varmare.

Fungerar inte heller detta något bra så kan man även gå över till bara golvläge på rumstermostaten och öka värmen på termostaten.