HSB säljstartar 97 lägenheter i Stureby vid tunnelbanan

18 april 2017

Söndagen den 23 april startar försäljningen av HSB brf Sturebacken i Stureby.

Det är HSB Bostad som bygger HSB brf Sturebacken i det populära Sturebys gamla lummiga villakvarter, bara några minuter med tunnelbanan från Södermalm och city. I ett soligt sydvästläge ska 97 ljusa, yteffektiva och praktiska lägenheter uppföras.

– Det här är ett perfekt boende för den som söker ett läge med riktigt bra kommunikationer, men som samtidigt vill bo i lugna trygga kvarter med charmig gammal bebyggelse där det är nära till skogsområden och natur, säger Peter Lundmark, affärsområdeschef för försäljning och eftermarknad på HSB Bostad.

Arkitekterna har arbetat med ett stilrent och modernt arkitektoniskt uttryck. En större huvudbyggnad och två sidoflyglar ramar in den mysiga gröna gården, som skapar en naturlig mötesplats för socialt umgänge.

Lägenheterna blir luftiga med öppen planlösning och många utblickar. Varje kvadratmeter utnyttjas på bästa sätt och bostäderna finns i olika storlekar från ett till fem rum och kök. Det blir direkt utgång från kök och vardagsrum till antingen balkong, uteplats eller en rejäl terrass med härlig utsikt. Sydvästläget ger goda chanser till sol en stor del av dagen och kvällen.

– Vi är oerhört glada över att kunna erbjuda våra medlemmar bostäder i ett så attraktivt och trevligt läge som Stureby. Det här är ett boende som passar alla, till exempel yngre som enkelt och snabbt vill kunna ta sig in till city, barnfamiljer som vill bo i ett lugnt område med bra skolor och förskolor eller de som vill flytta från villan till något mer lättskött, säger Anders Svensson, vd på HSB Stockholm.

I HSB brf Sturebacken kommer det att finnas en bilpool, gott om cykelförvaring och med Svedmyras tunnelbanestation som granne blir det enkelt att åka kollektivt. Gröna sedumtak ger en miljövänlig dagvattenhantering.

Projektets konstnärliga gestaltning blir ett verk av den uppmärksammade konstnären My Lindh.

Fakta HSB brf Sturebacken

Antal: 97 stycken
Storlek: 1–5 rum och kök
Boyta: 21,5–110,5 kvm
Boendeform: Bostadsrättslägenhet i flerfamiljshus
Säljstart: 23 april, 2017
Preliminär inflyttning: Q4, 2019 till Q2, 2020.
Arkitekt: Joliark

Läs mer här

OM HSB BOSTAD

I över 90 år har HSB byggt nya bostäder och skapat det goda boendet. Mer än var tionde bostad i Sverige har byggts av HSB. HSB Bostad AB är HSBs bostadsproduktionsbolag i Stockholms län. Bolaget omsätter drygt en miljard kronor och levererar mer än 750 bostäder årligen. Vår vision är att ”skapa framtidens bästa boende tillsammans med våra ägare”.