HSB planerar för 650 lägenheter med SBB i Nyköping

05 juli 2017 HSB Projektpartner och HSB Södermanland förvärvar 50 procent av fastigheterna Raspen 2 och 3 i Nyköping av Samhällsbyggnadsbolaget (SBB). Fastigheterna köps genom bolagsförvärv där SBB går in som ägare till hälften. Planen är att utveckla ett attraktivt bostadsområde med ca 650 lägenheter i flera etapper.

– Vi är mycket nöjda med detta förvärv och ser fram emot att utveckla ett attraktivt tillväxtområde i Nyköping tillsammans med SBB säger, Magnus Ekström, t.f. vd HSB Projektpartner

– Nyköping är en stad i kraftig utveckling och vi är väldigt nöjda med att genom denna affär kunna förverkliga vår planerade expansion där och erbjuda våra medlemmar attraktivt boende. HSB som stark samhällsaktör bidrar till det goda boendet och vårt samarbete med Samhällsbyggnadsbolaget förstärker den visionen, säger, Jon Leo Rikhardsson, vd HSB Södermanland.

Fastigheterna är belägna i nordvästra delen av Nyköping i området Nöthagen, intill Nyköpings lasarett. Ägaren SBB har påbörjat arbetet med en detaljplan för området och utvecklingen av bostadsområdet är tänkt att starta så fort det är möjligt. Området beräknas attrahera breda målgrupper med tanke på närheten till Nyköpings centrum och centralstation.

hsb södermanland