Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

HSB Skåne tillsätter utredning efter granskning i media

19 juli 2017

Sydsvenskan har de senaste dagarna rapporterat om brister i HSB Skånes verksamhet. HSB Skånes styrelse tar uppgifterna på stort allvar, och hade i måndags ett extra styrelsemöte för att gå igenom kritiken. Styrelsen har med anledning av detta beslutat att genomföra en fördjupad granskning av verksamheten samt översyn av regelverk, policys och riktlinjer. Detta arbete har inletts och ska vara avslutat före kommande årsskifte. Redan nu vidtar styrelsen ett antal konkreta åtgärder.

För det första har styrelsen idag beslutat tillsätta en oberoende extern utredare med uppdrag att göra en granskning av verksamheten med utgångspunkt från det som skrivits i Sydsvenskan. Granskningen ska redovisas i en rapport till styrelsen. Rapporten kommer att utgöra underlag vid de informationsmöten för ägare och medlemmar på våra respektive marknadsområden som vi avser bjuda in till senare i höst. Inbjudan med besked om tid och plats för mötena kommer under augusti. Vi kommer även att återkomma med uppgift om vem som får uppdraget att genomföra granskningen.

Måndagens styrelsemöte har även resulterat i några konsekvenser för hur arbetet kommer att bedrivas i HSB Skåne och som redan nu kan redovisas. Här följer tre konkreta åtgärder som direkt kommer att påverka verksamheten i HSB Skåne.

- Upphandlingar och inköp från företag som har kopplingar till anställda på HSB Skåne kommer fortsättningsvis inte att ske. Att det skett vid några tillfällen är olyckligt och vid styrelsemötet den 17 juli beslutades att det gäller nolltolerans från och med nu.

- Styrelsen kommer i sin översyn att förtydliga gällande riktlinjer för anställningar gällande till exempel sommarjobb, vikariat och tillsvidareanställningar. Av riktlinjerna kommer att framgå att närstående till anställda inte ska gynnas vid rekrytering till HSB Skåne.

- Styrelsen är ansvarig för kontroll och uppföljning av verksamheten och har i detta arbete stöd av föreningens revisorer. I den nu inledda översynen kommer vi att analysera och diskutera styrelsens arbetsformer och inriktning i syfte att bli tydligare och effektivare i vårt arbete.

Frågor besvaras av HSB Skånes styrelseordförande Sven Gudmundsson på 0706-04 51 41 eller Sven.Gudmundsson@skane.hsb.se.

hsb skåne