Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med kakor få information om:

Besökaren ska också samtycka till att kakor används.

HSB brf Utsikten i Borås vinnare av HSB Göta Klimatpris 2017

06 september 2017 HSB Göta Klimatpris är ett pris som har instiftats för att uppmärksamma bostadsrättsföreningar som gjort en insats för att minska sin klimatpåverkan. I år gick priset till HSB brf Utsikten i Borås som med hjälp av stöd från Klimatklivet installerat laddstolpar till alla föreningens parkeringsplatser

HSB Göta Klimatpris är ett pris som har instiftats för att uppmärksamma bostadsrättsföreningar som gjort en insats för att minska sin klimatpåverkan. I år gick priset till HSB brf Utsikten i Borås som med hjälp av stöd från Klimatklivet installerat laddstolpar till alla föreningens parkeringsplatser.

Brf Utsiktens ordförande Per Lindekrantz och projektledare Kent Gustafsson fick ta emot priset av Linn Eriksson, kvalitets- och miljösamordnare på HSB Göta. Juryns motivering löd:

”Med blicken mot framtiden har HSB brf Utsikten sett möjligheterna att genom installation av laddstolpar på samtliga av föreningens parkeringsplatser bidra till en bättre miljö samtidigt som man ökar föreningens attraktivitet”.

HSB brf Utsikten är en ny förening där de boende flyttade in 2015. Redan när huset byggdes lades tomrör för att kunna installera laddstolpar i framtiden om intresse fanns. Men vid en extrastämma stod det klart att föreningens medlemmar ville installera laddstolpar redan från början för att kunna möta upp framtida behov.

Kent Gustafsson sitter i föreningens styrelse och har varit projektledare för installationen.

- Genom att ansöka om bidrag från Klimatklivet fick vi bidrag för hälften av installationskostnaden och kunde investera i laddstolpar med den allra senaste tekniken. På sikt kommer vi kunna styra stolparna från en app i telefonen.

Den årliga genomsnittliga minskningen av växthusgasutsläpp blir 70 ton om de boende i föreningen tar steget och byter till eldrivna fordon.

- I och med att vi ger alla boende förutsättning att kunna ladda elbil och avstå från fossila bränslen, kan vi vara med och göra en förändring, säger Per Lindekrantz.

Med stödet från statliga Klimatklivet och en beräknad återbetalningstid på 15 år har hyran för p-platserna bara höjts med 60 kr/månad.

Åtgärden bedöms också ha betydelse för miljökvalitetsmålen ”God Bebyggd miljö” och ”Frisk luft” genom kraftigt minskat buller och minskade utsläpp.

En annan positiv aspekt är att installationen har en värdehöjande effekt och intresset för lägenheterna är stort vid försäljning.

För mer information kontakta:

Jenny Lundell, marknadschef HSB Göta

Tel: 010-442 35 06