​Nu har vi startat bygget av HSBs sista bostadsrättsförening i Folkets Park i Linköping

03 november 2017 På fredagen den 3 november togs det ”första spadtaget” för HSB brf Spelmannen i Folkets Park i Linköping. Det är HSBs sista bostadsrättsförening i Folkets Park. Spadtaget togs med hjälp av en grävskopa med Elias Aguirre, Samhällsbyggnadsnämndens ordförande, vid spakarna.

Medan solen sken på gästerna som kommit för att delta i aktiviteten inleddes ceremonin med underhållning av spelmän från Folkkungagillet. Därefter hölls det tal av Elias Aguirre, HSB Östergötlands vd Anders Stjärnberg, och Johan Hultman från Skanska.

Redan 2013 tog HSB det allra första spadtaget i Folkets Park då vi startade produktionen av HSB brf Dansbanan och radhusen i Parkstaden. Nu fyra år senare är det dags för byggstart av den femte och sista av områdets bostadsrättsföreningar - HSB brf Spelmannen.

Brf Spelmannen är fem våningar högt och består av 63 lägenheter i storlek 1-5 rum och kök. Boytan är mellan 39-134 kvadratmeter. Alla lägenheter kommer ha minst en balkong, terrass eller uteplats. Huset byggs med två vinklar som skapar en ombonad innegård som mjukt övergår i omgivningens naturmark och en kommunal park i öster. Intresset har varit stort och redan är mer än hälften av lägenheterna sålda.

-Folkets Park har vuxit fram och tagit plats som ett mycket trevligt område att bo och leva i. Det ligger nära naturen, men ändå bara tio minuters cykelväg från city. Det är ett läge som lockar många, säger Anders Stjärnberg, vd för HSB Östergötland.

När alla bostäder i Folkets Park är byggda och inflyttade återstår det att ställa iordning de olika parkmiljöerna i området. Dels gäller det den så kallade Tallgården som ligger som en grön oas och omsluts av de vackra huskropparna. Denna naturpark består av vajande grässorter och höga tallar. En annan av de ytor som de boende kommer att kunna njuta av är Finparken som ligger öster om bostäderna. Här kommer HSB anlägga en vacker park med planteringar och sittmöjligheter.

-Folkets Park är speciellt, varje hus har en egen spännande arkitektur och karaktär. Naturen och grönskan i området gör hela området vackert och unikt på ett sätt som man sällan ser i nyproduktion, säger Inger Kannerstål, marknadschef.

Brf Spelmannen byggs av Skanska.