Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med kakor få information om:

Besökaren ska också samtycka till att kakor används.

”Bostadsrättsföreningar bör göra sparande till obligatoriskt nyckeltal”

14 november 2017 Nu presenterar HSB Stockholm en kartläggning över sparande bland bostadsrättsföreningar, och uppmanar samtidigt styrelser att göra det till ett obligatoriskt nyckeltal. Något som skulle underlätta för både brf-styrelser, bostadsrättshavare och konsumenter.

Årsredovisningar, avskrivningar och krångliga avsättningar har länge varit vägledande för bostadsrättsföreningars ekonomi. Nu presenterar HSB Stockholm en kartläggning över sparande bland föreningar, och uppmanar samtidigt styrelser att göra det till ett obligatoriskt nyckeltal. Något som skulle underlätta för både brf-styrelser, bostadsrättshavare och konsumenter.

Årsredovisningar med dagens utformning är både svårtydda och missvisande, vilket gör det svårt för styrelser, bostadsrättshavare och konsumenter att dra slutsatser om en bostadsrättsförenings ekonomiska hälsa.

– Det måste bli betydligt enklare att bedöma en bostadsrättsförenings ekonomi, men också att jämföra den med andra. För att nå dit krävs nya jämförbara nyckeltal. Vårt råd till styrelser är att göra en ekonomisk helomvändning, och börja titta framåt istället för bakåt, säger Johan Phalén, finans och analys, på HSB Stockholm.

Och det är sparande till framtida fastighetsunderhåll som HSB Stockholm rekommenderar att bostadsrättsföreningar nu gör till ett vägledande ekonomiskt nyckeltal. En jämförelse bland drygt 450 bostadsrättsföreningar i Stockholms län visar att det genomsnittliga sparandet under 2016 var 215 kronor per kvadratmeter och år. En rimlig nivå, enligt Johan Phalén, även om det innebär att vissa föreningar sparar för lite. Det viktiga är dock att styrelserna blir medvetna om sitt sparande, och använder det som ett underlag för avgiftshöjningar och andra ekonomiska beslut.

– Låt inte avskrivningar och krångliga avsättningar vara vägledande. Fokusera istället på framtida sparande direkt kopplat till en långsiktig underhållsplan som omfattar samtliga stora framtida ingrepp som byte av stammar, fönster och tak.

Med en komplett och långsiktig underhållsplan är det möjligt att jämföra den genomsnittliga underhållskostnaden med det genomsnittliga sparandet, och därmed ta reda på hur väl rustad föreningen är för framtida underhållsutgifter. Finns tillräckligt med pengar över tid, eller är föreningen underfinansierad och behöver öka belåningen.

– Först då har föreningens styrelse ett rättvisande underlag för att sätta rätt avgiftsnivå. Ytterst handlar det om att ta ett långsiktigt ansvar för fastigheten och därmed ekonomin, vilket är avgörande för en bostadsrättsförenings välmående, avslutar Johan Phalén.

OM HSB STOCKHOLM
I snart 100 år har vi byggt nya hem att trivas i – anpassade till livets olika skeden. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 151 000 medlemmar, 58 000 bosparare och närmare 470 bostadsrättsföreningar. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 16 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

hsb
hsb stockholm