HSB brf Jakobsbergsskogen 2 stod klart år 2022 i den nya området Jakobsberg i Karlstad. Då fanns fem laddare för elbilar i föreningen. I november 2024 gick ordförande i föreningens styrelse, Bengt-Göran Bengtner, ut med en förfrågan bland medlemmarna om elbilsladdning och deras framtida bilplaner. Det blev tydligt att intresset för att köpa elbil de närmsta 1-3 åren var relativt stort. Föreningen beslutade då att utöka antalet laddpunkter med fem till, men efter konsultation med HSB Värmlands Andreas Nilsson, enhetschef el, valde föreningen att installera fler än så. Ett beslut som togs med framtiden i åtanke:
- Det var inte mycket dyrare att installera femton än fem, och vi ville undvika att behöva bygga ut i flera steg, berättar Bengt-Göran Bengtner, ordförande i brf Jakobsbergsskogen 2.

Bengt-Göran Bengtner, Erik Boss, Andreas Nilsson.
Intresset för att installera fler elbilsladdare tog fart när Bengt-Göran deltog i en digital utbildning om elbilsladdare med Andreas Nilsson, HSB Värmland. Bengt-Göran kontaktade Andreas efteråt och fick då rådet att ansöka om bidraget ”Ladda bilden” från Naturvårdsverket.
- Det var enkelt att ansöka! Jag fick uppgifter från Andreas, och sedan gjorde man det själv med bank-id - och godkännandet från Naturvårdsverket kom snabbt. Bidraget täckte 50% av kostnaden, säger Bengt-Göran.
Andreas besökte sedan brf Jakobsbergsskogen 2 för att gå igenom parkeringsplatser och vart laddare kunde placeras. Med utgångspunkten att så långt som möjligt få laddpunkter på parkeringsplatser för de som angett behov från start.
Inom några månader från att Naturvårdsverket godkänt ansökan om bidrag var installationen klar. Bengt-Göran beskriver det som ett smidigt förlopp:
- Det har varit tryggt att ha HSB med i processen. Vi hade inte den kompetensen själva, säger ordförande Bengt-Göran Bengtner.
Efterfrågan av elbilsladdare ökar stadigt, och att göra en undersökning, likt den i brf Jakobsbergsskogen 2, för att ta reda på hur intresset för elbilsladdning bland medlemmarna ser ut, är en mycket bra start.
- Risken om man inte sätter upp laddare är att någon då kanske laddar sin elbil i det vanliga vägguttag, vilket inte minst är en stor säkerhetsrisk. Elsäkerhetsverket avråder från att ladda bilen i vanliga uttag, de är inte gjorda för kontinuerlig belastning, berättar Andreas.

I brf Jakobsbergsskogen 2 placerades laddarna både i garage och utomhus, med hänsyn till möjlig framtida utbyggnad. Genom att exempelvis installera laddare på varannan parkeringsplats kan föreningen senare, förhålladevis, enkelt och billigt bygga ut med flera laddare till en låg kostnad. Då finns det en kopplingspunkt nära varje parkeringsplats. HSB Värmland installerar nästan uteslutande Zaptec PRO-laddare och de sitter monterade på en beröringssäker bakplatta som laddaren monters på. Med det systemet kan man enkelt flytta en laddare som inte används till en annan parkeringsplats och enbart montera en ny bakplatta. Då behöver man endast ändra namn på laddaren i portalen, istället för att köpa en ny laddare. Det räcker då med installation av en bakplatta.
- Det är viktigt att tänka på flexibiliteten från början för att det ska bli hållbart hela vägen. Det gör det enklare att anpassa efter framtida behov. Motorvärmare, till exempel, används oftast på morgonen, klockan 06 till 09 de dagar det är kallt. Övrig tid är kabeln till motorvärmarna oanvänd och kan då användas till elbilsladdning, De flesta elbilar har då laddat klart när motorvärmarna oftast ska börja användas på morgonen. Så att samköra motorvärmare och elbilsladdare gör att installationskostnaden kan hållas nere, menar Andreas Nilsson, HSB Värmland.
Totalt finns just nu 20 laddpunkter i föreningen varav nio av dem är lediga i skrivande stund. En utmaning nu är att det kan krävas omflyttning av parkeringsplatser när fler skaffar elbil.
- Det har varit högst efterfrågan av laddplatser i garaget. Viss omflyttning av parkeringsplatser har krävts, och det kan ju vara känsligt, berättar Erik Boss, medlem i brf Jakobsbergsskogen 2 och engagerad i föreningens Klimatgrupp.
Hur har ni resonerat kring framtida behov och möjligheten att skala upp laddinfrastrukturen ytterligare?
- Det finns goda möjligheter! När frågan kommer kan vi lägga till platser, och HSB hjälper till med faktureringen, säger Erik.
För att undvika höga effektavgifter har föreningen infört effektstyrning. Systemet styr laddningen för att undvika belastning under dyra tidpunkter, exempelvis vardagar mellan klockan 06 till 18 under vinterhalvåret. Det gör att en onödig ökning av effektavgiften hålls nere och att debiteringen blir rättvis.
- Effektstyrning i en bostadsrättsförening med elbilsladdare är viktigt av flera skäl – både ekonomiska, tekniska och miljömässiga. Utan effektstyrning riskerar föreningen att överbelasta sin huvudsäkring, vilket kan leda till allt från strömavbrott till skador på elinstallationer, säger Andreas.
Effektstyrning gör det möjligt att optimera laddningen till tider med lägre elpris, till exempel nattetid, och undvika effekttoppar som påverkar elnätsavgiften.
- Om man inte har effektstyrning går elbilsladdningen på fastighetselen och alla är med och betalar på den ökade effektavgiften, vilket så klart inte är rättvist, menar Andreas.
Det är också ett sätt att ta ansvar som förening att använda effektstyrning - genom att styra laddningen till tider då elen är mest miljövänlig (till exempel när det blåser mycket och vindkraften är stark) kan man minska sitt klimatavtryck. Effektstyrning innebär att laddningen kan prioriteras mellan olika användare, till exempel de som behöver bilen tidigt på morgonen, och anpassas efter tillgänglig kapacitet i fastigheten, till exempel när tvättstugan eller hissar inte används.
Med fler elbilar i framtiden blir behovet av laddning större. Effektstyrning gör det möjligt att skala upp antalet laddare utan att behöva bygga om hela elnätet och integrera med andra smarta system i fastigheten, som solceller och batterilagring.
- Vi har ju också gjort detta för att öka värdet på lägenheterna i föreningar – för de som bor här idag, och för de som funderar på att flytta in, berättar Bengt-Göran.