Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Lansering av Mitt HSB

Lanseringen av Mitt HSB innebär att samtliga medlemmar i HSB Kristinehamn och HSB Värmland kommer att kunna ta del av Mitt HSB efter vecka 47. Mitt HSB är ett helt nytt digitalt gränssnitt för inloggat läge. HSB Portalen, som du använder i dag för att nå dina digitala tjänster, kommer att ersättas med Mitt HSB.
Designskiss på startsida för styrelsemedlem

I och med lanseringen av Mitt HSB får du ta del av är det första steget i en digital miljö som kontinuerligt kommer att förbättras. Vår målsättning är att ditt styrelsearbete ska bli väsentlig enklare, med så småningom det bästa möjliga digitala verktyget i branschen.


Du har varit med och beslutat hur Mitt HSB ska fungera

Utvecklingen av nya Mitt HSB har skett i nära samarbete med dig som användare av gränssnittet. Vi har genomfört åtskilliga djupintervjuer, i olika åldrar med olika roller hos HSB och olika storlekar av bostadsrättsföreningar. I denna första leverans av Mitt HSB har fokus legat på de som sitter i en styrelse, bor i en bostadsrättsförening eller som bosparar.


Mycket nytt, men enklare att hitta

Du kommer att mötas av en helt ny struktur, med nya funktioner och nytt innehåll. Du kommer upptäcka att allt har en mer naturlig, relevant placering med färre klick för dig. Mitt HSB ska vara ditt stöd i styrelsearbetet men även platsen dit boende vänder sig för att både kommunicera inom bostadsrättsföreningen och med HSB.


Några av de främsta fördelarna med Mitt HSB

  1. Att kunna växla mellan roller. Möjligheten att välja separata vyer för privat och styrelseroll eller byta mellan olika bostadsrättsföreningar (om du sitter i flera).
  2. Skapa egna genvägar på startsidan till de saker du vill nå direkt när du loggar in.
  3. Kunna välja vilka kategorier av Att-göra händelser som visas/inte visas. Som användare väljer du beroende på roll vilka kategorier du vill se, för att få den information som är relevant för din roll i Att-göra listan.
  4. Förbättrad dialog i bostadsrättsföreningen. Nya användarvänliga kommunikationsvägar för dig i styrelsen till boende med möjlighet att exempelvis skicka ut akuta meddelanden, snabbt lägga upp inlägg från styrelsen med mera.
  5. Ekonomiska grafer för er i styrelsen som ger en snabb ekonomisk översikt.


Bättre koll på ekonomin

Även om mycket är nytt i Mitt HSB har vi valt att behålla utseendet hos samtliga de digitala verktyg du ofta använder i din styrelseroll, såsom Felanmälan, Överlåtelser med flera. Samtliga digitala verktyg kommer att göras om allt eftersom, ett i taget. Den enda tjänst som har omarbetats mer omfattande redan nu, är de ekonomiska rapporterna. Här har vi bland annat tagit fram en översikt av den mest efterfrågade ekonomiska informationen, i form av överskådliga grafer redan på landningssidan. Designen för samtliga rapporter har även gjorts om för att passa det nya gränssnittet, dock utan skillnad i funktionen.

HSB Portalen kommer att finnas kvar vid lanseringen, under en kortare period. Du kommer alltså inte att tvingas in i en okänd miljö vid ett givet datum, utan kommer under flera veckor att ha tid att bekanta dig med den nya miljön. Vi kommer i god tid att informera om när det blir dags att stänga ner den gamla miljön.

Det mesta av innehållet på Mitt HSB är mobil anpassat. Vissa tjänster kvarstår dock att anpassa för mobilt läge.


Uppmuntra era boende att logga in

För att få ut det mesta av Mitt HSB krävs att era boende medlemmar börjar använda det nya verktyget. Be dem i första hand att uppdatera sina e-postadresser, vilket kan göras redan nu, för att de ska kunna ta del av information ni i styrelsen skickar ut. Det blir speciellt viktigt om det har hänt något i föreningen som alla måste få kännedom om direkt. Även era medlemmar kommer upptäcka flera förbättringar i Mitt HSB – i synnerhet om ni i styrelsen är aktiva.


Helhet i alla delar

HSBs fastighetsförvaltning har ända sedan 1920-talet kännetecknats av en helhetslösning där varje del bidrar. Genom att välja HSB ger ni er bostadsrättförening och dess medlemmar de bästa av förutsättningar att utvecklas långsiktigt och hållbart, såväl ekonomiskt och klimatmässigt som socialt. Nu tar HSB klivet in i den digitala världen och det gör vi med all den kunskap, erfarenhet och de enorma mängder data vi samlat på oss under åren. Vi kan därför erbjuda smarta digitala lösningar för både bostadsrättsföreningen och dess medlemmar som är sammankopplade till våra fastighets- och ekonomisystem för största möjliga kundnytta.

Ledord i skapandet av Mitt HSB

Dessa ledord ligger till grunden för visionen med Mitt HSB och den utveckling som kommer att ske efter lanseringen i februari och mars.

Utvecklande

Du som användare ska lära sig nya saker utan att tänka på det.

Ödmjukhet

Du som användare ska inte känna att det är svårare än det behöver vara, eller att det ser tråkigare ut än det behöver vara.

Levande system

Uppgifterna du som användare utför är löpande och du förstår helheten hur olika delar hänger ihop. Du förstår kommande uppgifter och känner sig trygg med att den sammanslagna helheten alltid finns lättillgänglig.

Resultatdrivet

Du som användare får hjälp att komma vidare i att lösa din uppgift genom att uppmuntra till handling där det är möjligt. Du behöver inte söka upp nödvändiga åtgärder utan får hjälp på plats. I och med detta blir det enklare för dig att färdigställa dina uppgifter.

Effektiva team

Vi gör det enkelt att effektivt dela på uppgifter. Samarbete är premierat och det är lätt att komma in och ut ur teamet. På föreningsnivå har ni en överblick av vad som händer, och man jobbar mer effektivt då man får feedback på vad man gjort.