Allmänt om din lägenhet och ditt boende

Huvudsäkringar för din lägenhet

Går huvudsäkringen för din lägenhet (ej dina vanliga säkringar utan säkring för hela lägenheten) måste du kontakta fastighetskontoret, då dessa är inlåsta i källaren. Det du behöver meddela är vilken bokstav och siffra det står på proppskåpet i din lägenhet.

Förvaring av brandfarliga vätskor

Exempel på brandfarliga vätskor är tändvätska, T-sprit, lacknaftabaserad färg och spolarvätska, även utspädd sådan. Inget sådant får förvaras i källarförråden!

Det finns regler från ”Myndigheten för samhällsskydd och beredskap” gällande vilka mängder av brandfarliga vätskor man får förvara i flerbostadshus. Se schemabild nedan.

Förvarar du vätskor i lägenheten, på balkongen eller i ditt källarförråd, kontrollera med tillverkare om de är brandfarliga eller ej. Inglasad balkong räknas som lägenhet.

Brandvarnare

Samtliga lägenheter skall ha fungerande brandvarnare. Har du ingen brandvarnare i din lägenhet var vänlig vänd dig snarast till Fastighetskontoret för att få en!

Källarutrymmen

Till samtliga lägenheter hör ett källarförråd. Alltför mycket brännbara föremål i förråden innebär ökad brandrisk. Det är därför viktigt att vi har ordning även i våra förråd. Man får absolut inte stapla upp föremål så att de kommer i kontakt med ljusarmaturerna.

Det är inte tillåtet att förvara brandfarliga vätskor i källarförråden, inte ens i små mängder.

Ventilation

Våra hus ventileras via ett frånluftssystem. Det innebär att luft leds ut genom våra köksfläktskåpor samt ventiler i badrum, toalett och klädkammare. Luft tillförs lägenheten genom ventiler under fönsterpartierna med diffusionsanordning med filter bakom värmeelementen för att inkommande luft skall värmas upp. Filtren bör bytas ca en gång per år, eller om de blivit rejält smutsiga. Nya filter kan erhållas på fastighetskontoret, som också lämnar instruktion om hur man gör för att byta dem. Fastighetskontoret kan hjälpa till med byte om du så önskar.

Befintliga springventiler i fönstrens ovankant och vädringsbeslag i fönstrens sidor rekommenderas vara stängda. Observera att man i samband med eventuell renovering inte får göra förändringar som påverkar luftflödet i ventilationssystemet.

TAG och porttelefoni

Samtliga lägenheter och lokaler är utrustade med videoporttelefoni. Var noga med att inte släppa in någon på området som du inte känner igen eller väntar besök av! Instruktion till porttelefon 2022 finns längst ner på sidan.

Vid problem med TAG: krånglar porten så vänta och försök igen efter någon minut. Som alternativ testa att gå igenom annan grind eller port och använd vid behov källaren för att komma rätt. Som sista utväg ring fastighetskontoret under arbetstid, alternativt vår fastighetsjour om det är utanför arbetstid. Stör inte våra anställda under icke arbetstid.

El

I föreningen har vi gemensam el med individuell mätning. Det innebär att du inte behöver teckna avtal med något elhandelsbolag. Din förbrukning debiteras via avierna för månadsavgiften med en fast avgift, preliminär debitering och avräkning en gång per kvartal.

Bredband och telefoni

Vår leverantör på bredband är Telenor. Standardleverans är bandbredd 250/250 som ingår i den tilläggsavgift som varje bostadsrätt betalar. Se Telenors hemsida för mer information. Vid beställning av tjänster, uppge att ni bor i Brf Lugnet för att ta del av våra rabatter. Telefon 020-222 222, https://www.telenor.se/

TV

Vår leverantör för TV tjänster är Tele2 där ett basutbud ingår i bostadsrättsavgiften. Ytterligare tjänster kan beställas via deras kundtjänst eller hemsida. TV via bredband kan beställas hos Telenor om man vill ha tillgång till deras utbud. Se grundutbudet här

Städning

Städning av gemensamma utrymmen sköts av fastighetskontoret. Städschema tillämpas

Lägenhetsritning

Lägenhetsritningar finns på fastighetskontoret samt på föreningens hemsida.