HSB Göta förvärvar fastigheter i Halmstad

08 november 2022

- Förvärvet är strategiskt, vår plan är att öka antalet hyresrätter i portföljen och vår förvaltningsverksamhet i Halland, säger Mikael Carlson på HSB Göta.

Förvärvet omfattar fastigheten Blåregnet 2 på Skånegatan och Skepparegatan samt Boktryckaren 7 på Åkersgränd i Halmstad centrum. Fastigheten består av tre huskroppar som uppförts 1940 och 2007 med sammanlagt 43 hyreslägenheter. Säljaren är den lokala byggentreprenören ByggSjögren.

- Husen är i bästa skick och vi är väldigt glada över att fortsätta förvaltningen av dessa. Vi välkomnar våra nytillkomna hyresgäster och hoppas att de ska trivas med oss på HSB Göta, säger Mikael Carlson.

Sedan tidigare har HSB Götas fastighetsbolag Gambrinus AB ca 130 hyreslägenheter i Halmstad.

- Vi känner oss trygga med att HSB förvaltar fastigheterna vidare i en anda förenlig med vår egen. HSB tänker långsiktigt, värnar om hyresgästerna och förvaltar sina fastigheter på ett bra sätt, säger ByggSjögrens VD Patric Sjögren.

ByggSjögren grundades 1975 av Kenneth Sjögren – en snickarlärling med en vilja att påverka Halmstads utveckling genom att skapa och bygga för framtiden. Idag är ByggSjögren ett bygg- och fastighetsförvaltande företag med ett 70-tal anställda och en årsomsättning om ca 300 miljoner kronor.

Vid frågor kontakta:
Mikael Carlson, fastighetschef HSB Göta