Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Medlem nr 1 i Luleås första HSB brf

09 december 2021 Av en tillfällighet passerade Ewa Thurfjell och Margareta Backteman HSB Norrs kontor i Luleå och fick syn på fototapeten i receptionen. Bilden är tagen när de var små utanför deras barndomshem vid Malmuddsviadukten i Luleå. Detta blev början på en spännande berättelse om HSB Norrs historia.
Margareta till vänster är flickan med korgen och Ewa ses kika fram bakom sin mor. – Korgen har jag kvar än idag. I den har jag garn nu, säger Margareta.

Det var av en händelse som systrarna Margareta Backteman och Ewa Thurfjell promenerade förbi HSB Norrs huvudkontor i Luleå, slängde en blick in genom fönstret och fick syn på fototapeten som pryder ena väggen i receptionen. De stannade upp och såg att bilden på väggen föreställer dem som barn, tillsammans med familj och grannar utanför deras barndomshem på Lotsgatan 10, som senare bytte namn till Bangårdsgränd 1A. Bilden tror Margareta och Ewa är tagen 1960 när Margareta var sex år och Ewa två.

– Det var NSD eller Norrbottens Kuriren som kom för att göra ett reportage, så det är någon av dem som tagit bilden. Jag minns inte vad reportaget handlade om men jag kommer ihåg att mamma tog på sig finklänningen och sa att vi skulle gå ut och fika för att det skulle komma någon och fotografera, säger Margareta.

 

Henny.jpgMalmuddsviadukten omkring 1915. Till höger syns Statens Järnvägars tjänstebostäder som senare blev HSB brf Järnvägsmannen. FOTO: HENNY TEGSTRÖM, LULEÅ KOMMUNS STADSARKIV

Det var tre gula trähus, HSB Brf Järnvägsmannen i kvarteret Stören och det var den första HSB-föreningen i Luleå. Fastigheten hade sålts av SJ och byggts om till bostadsrättsförening med moderna lägenheter 1937. Med brf Järnvägsmannen hade Luleåborna fått upp ögonen för HSBs moderna och prisvärda lägenheter. Många ställde sig i kö för att köpa sin egen lägenhet och HSB började köpa mark för att bygga nya HSB-hus i Luleå. Husen i brf Järnvägsmannen stod vid järnvägen, till höger om Malmuddsviadukten. Margareta och Ewa bodde i huset fram till 1968.

– Det var som ett litet Bullerbyn. Alla som bodde i husen var anställda av SJ och alla hade ett eget potatisland och grönsaksland. Det var som att bo på landet fast du var mitt inne i stan. Det var mysigt, vi hade kojor i träden, ja det var idylliskt för barn att bo där, berättar Ewa och Margareta fortsätter:

– Det fanns många barn i området och vi samlades tillsammans och lekte och spelade brännboll på gräsplanen utanför. Vi bodde i en trerummare på övre plan. Lägenheterna hade byggts om och var jättefina, stora rum och stort kök. Det var två lägenheter i varje port, en uppe och en nere. Tvättstugan var i källaren och man hängde tvätten ute på lina. På vintern hängde man den på kallvinden.

Margareta och Ewa berättar därefter att deras morfar, Anders Oskar Olof Palm, var med och bildade HSB Luleå. A O Palm var den allra första medlemmen i HSB Luleå. Ewa har fått överta sin morfars medlemskap i HSB* och har därmed medlemsnummer 1, ett medlemskap som är registrerat 1937.

M o E varvs.jpgMargareta och Ewa där husen tidigare stod.

Där husen stod går nu Varvsleden. Systrarnas mormor bodde kvar i huset ända fram tills de tre husen brändes ner någon gång kring 1976–1977, till förmån för Varvsleden.

– Mormor sa att Varvsleden kommer att gå igenom vårt kök, berättar Margareta.

Systrarna Margareta och Ewa har många historier att berätta om tiden i Brf Järnvägsmannen och vi konstaterar tillsammans att det är lite sorgligt att deras barndomshem och så många andra gamla byggnader inte längre finns kvar.

* Förr kunde man överlåta sitt medlemskap till någon annan, idag är inte detta längre möjligt då medlemskapet är personligt. Bosparpoäng kan man däremot överlåta än idag.

HSB Luleås historia började på Café Cecil

PÅ ETT MÖTE i Café Cecils lokaler i april 1937, träffades fem personer för att bilda Luleås första kooperativa bostadsrättsförening. En av initiativtagarna till det historiska mötet var järnvägsmannen A O Palm. Innan mötet var slut hade en interimsstyrelse valts. Palm utsågs till styrelsens ordförande. På andra mötet den 24 juli, togs beslutet att bilda HSBs första bostadsrättsförening i Luleå. Därmed var HSB Luleå igång.

Den första styrelsen bestod av fem personer, det var banbiträdet A O Palm, tågmästarna Gustav Lindström och J G Antonsson, signalreparatören B Sundlöv och stationskarl August Westin. Samtliga i styrelsen var SJ-anställda.

Styrelsen kände tveksamhet inför ett nybygge. På den tiden fanns oro för krig i Europa. Höga kostnader för byggmaterial och löner avskräckte också. Därför beslutade styrelsen att istället för att bygga nytt, försöka köpa och omvandla tre bostadshus som SJ ägde i kvarteret Stören. Det var känt att SJ funderade på att sälja husen.

A O Palm bodde själv i ett av de tre bostadshusen. Husen inrymde trånga lägenheter med rum och kök. Det fanns inga bekvämligheter och hyresgästerna önskade att bostäderna skulle bli moderna och rymligare. Badrum stod också högt på önskelistan.

Sedan SJ meddelat att de var villiga att sälja husen för 85 000 kronor, tog styrelsen kontakt med HSB Riksförbund för att finansiera köpet och ordna det praktiska med ombildning och ombyggnad. Riksförbundet ställde upp och HSB gjorde sin första fastighetsaffär i Luleå. Brf Järnvägsmannen bildades.

Efter starten med Brf Järnvägsmannen blev det fart på HSBs byggande i Luleå. Idag heter föreningen HSB Norr och är en av landets största. HSB Norr omfattar hela Norrbotten och Västerbotten.

A O Palm blev HSBs första medlem i Luleå. Det var på grund av honom och fyra andra järnvägsmän som HSB kom till Luleå och Norrbotten.

Karl Petersen

Sid 5 Karl Petersen.jpg