Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Modernt och mer klimatsmart boende när HSB Stockholm digitaliserar sina fastigheter

15 september 2021 HSB Stockholm satsar stort på att digitalisera sina hyresfastigheter. För hyresgästerna innebär det, bland annat, behagligare inomhustemperatur och snabbare bredband men det bidrar också till stora förbättringar bakom kulisserna. Som att husens klimatpåverkan minskar. HSB Stockholms Johan Holmgren, affärsutvecklingschef, och Arvid Hagberg, energistrateg, berättar mer…
Arvid Hagberg, energistrateg och Johan Holmgren, affärsutvecklingschef jobbar med digitalisering av HSB Stockholms hyresfastigheter. Arvid Hagberg, energistrateg och Johan Holmgren, affärsutvecklingschef jobbar med digitalisering av HSB Stockholms hyresfastigheter. Foto: Jens Dahlborg.

Varför digitaliserar ni era hyresfastigheter och vad innebär det?

– ”Digitalisering” kan låta abstrakt men handlar i grunden om att vi skaffar oss rätt förutsättningar att vara en modern fastighetsägare och attraktiv hyresvärd. För att konkretisera arbetet har vi ringat in de områden där digitaliseringen gör störst skillnad för våra hyresgäster, för oss som fastighetsägare och för att våra hus ska bli mer hållbara. Sen betar vi av därifrån, säger Johan och fortsätter:

– Just nu jobbar vi med att ta fram digitala tjänster som gör det lättare för hyresgäster att kontakta oss och ta del av bostadsinformation, det har efterfrågats! Vi har också börjat satsa på digitala tjänster som dels bidrar till att få ner vår energiförbrukning och dels underlättar vardagen för våra medarbetare.

– Mycket av digitaliseringen handlar om att frigöra tid för medarbetarna. Istället för att sitta med tidskrävande uppgifter som med fördel görs digitalt kan deras kompetens användas fullt ut och de kan fokusera på saker som gör oss till en bättre hyresvärd. Ett bra exempel på det är vårt nya system för att signera hyreskontrakt digitalt. Hyresgästen slipper ta ledigt från jobbet för att skriva på ett papper och föregående år sparade det oss över 200 arbetstimmar.

Hyresfastigheterna står för majoriteten av HSB Stockholms utsläpp. Hur bidrar digitaliseringen till att de minskar?

– Med hjälp av digitala tjänster får vi en bättre överblick och det är lättare att upptäcka driftstörningar, om det är för varmt inne och andra vanliga ”fel” som gör att energiförbrukningen – och utsläppen – ökar helt i onödan. Det som tidigare krävde ett på-plats-besök ska vi kunna upptäcka på skärmen.

– Vi har också för avsikt att samla information (s.k. mätdata) om till exempel temperatur, ventilation och belysning i våra fastigheter på en digital plattform. Förutom att det hjälper oss att snabbt upptäcka fel i fastigheterna innebär det också att vi kan analysera mätdatan och bli mer proaktiva. Vi kan exempelvis byta ut uttjänt teknik innan den går sönder helt och är det en lägenhet som alltid har problem med kyla kan vi anta att det är något som inte står rätt till just där. Då undersöker vi det närmare istället för att som förut höja värmen i hela huset, säger Arvid.

Kan ni ge några konkreta exempel på hur hyresgästerna gynnas av digitaliseringen?
– Just nu installerar vi fiber i alla lägenheter och det innebär att våra hyresgäster får möjlighet till snabbare, säkrare internetuppkoppling och betydligt fler leverantörer att välja mellan. Och samtidigt som vi gör det sätter vi också in så kallade givare som skapar förutsättningar att förbättra inomhusklimatet, vilket är bra för både oss och våra hyresgäster, säger Arvid.

Johan fortsätter:

– Som jag nämnde tidigare utvecklar vi också vår digitala plattform Mitt HSB, vi vill att den ska bli den naturliga platsen att först söka information på som hyresgäst. Här tittar vi på hur vi kan förändra vårt sätt att kommunicera med hyresgästerna och vi vill skapa fler möjligheter att uträtta vanliga ärenden online. I nuläget tittar vi exempelvis på hur vi kan digitalisera och förenkla ansökan om andrahandsuthyrning men vi letar hela tiden nya möjligheter till förbättring.

Vad öppnar digitaliseringen för möjligheter för er som fastighetsägare?

– Potentialen är enorm och genom att dra nytta av olika digitala lösningar moderniserar vi våra fastigheter, boendet och vår förvaltning. Nu är det viktigaste att vi arbetar metodiskt och fokuserar på det som ligger i linje med HSB Stockholms mål, som att bli mer hållbara och få ännu nöjdare hyresgäster. Sen händer ju inte digitaliseringen över en natt utan det sker kontinuerligt förbättringar i våra fastigheter och för våra hyresgäster.