På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Vissa cookies används även för att optimera vår kontakt med dig som webbanvändare och för att kunna ge förmånliga erbjudanden som kan vara intressanta för dig genom annonsering (målinriktad nätreklam). Genom att klicka på acceptera och fortsätta använda hemsidan samtycker du till att dessa cookies används. Läs mer om cookies här

Cookies är ett fotavtryck du lämnar efter dig när du besökt en webbplats. Den består av en textfil, som lagras i din enhet. Den används för att känna igen dig och förbättra din användarupplevelse, exempelvis genom kortare nedladdningstider och tillgång till funktioner anpassade efter dina tidigare val. Cookies gör det möjligt att mäta trafiken och samla in statistik på webbsidan.  
 
HSB använder följande cookies:  

  • Beständig cookies – Sparas i din webbläsare tills du väljer att ta bort den eller när den upphör att gälla. Används till exempel för inställningar som du valt på hsb.se, i syfte att förbättra din användarupplevelse. 
  • Tillfällig cookie  Lagras tillfälligt i din webbläsare under tiden du besöker en hsb.seDärefter försvinner den när du stänger din webbläsare. 

Både beständiga och tillfälliga cookies används för besöksstatistik och i vårt arbete att förbättra webbplatsen. 

Cookies kan också delas in i förstaparts- och tredjepartscookies. Förstapartscookies är cookies som sätts av hsb.se (innehavaren av webbplatsen). Tredjepartscookies sätts av en annan webbplats, t.ex. för statiskanvändning av webbsidan eller annonsering.  

HSB är ett samlingsnamn för HSB Riksförbund, dess dotterbolag samt de regionala HSB-föreningarna. Samtliga använder webbsidan hsb.se och använder sig av cookies.  Det innebär att de olika bolagen och föreningarna kan vara ansvariga för utplacering av cookies på olika delar av webbplatsen. För att ge dig en bättre överblick innefattar denna policy information för hela webbplatsen, oavsett vilket bolag eller förening som har placerat ut cookies på en viss del av hemsidan. I HSBs lista över cookies anges vilka cookies som används på olika delar av hsb.se. 

Hur vi använder cookies 

På hsb.se används cookies för att mäta trafiken och användandet av vår webbplats, webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare och erbjuda andra tjänster som du efterfrågat. Cookies används även för att optimera vår kontakt med dig som webbanvändare och för att kunna ge förmånliga erbjudanden som kan vara intressanta för dig genom annonsering (målinriktad nätreklam). 

Behandling av personuppgifter 

I vissa fall hanterar vi personuppgifter i samband med användandet av cookies 

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare? 

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer. 

De som kan komma i kontakt med uppgifterna är HSBs marknad- och kommunikationsavdelning, leverantören av hsb.se och de tredjeparter som är tjänsteleverantörer för HSB i samband med användningen av cookies, exempelvis vid annonsering och analys av användning av webbplatsen. 

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna? 

Hemsidebesökares personuppgifter behandlas för följande ändamål: mäta trafiken och användandet av vår webbplats, se till att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare och erbjuda andra tjänster som du efterfrågat. Cookies används även för att optimera vår kontakt med webbanvändare och för att kunna ge förmånliga erbjudanden till personer som kan vara intresserade genom annonsering (målinriktad nätreklam).  

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen? 

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.  

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke. 

Om du inte vill tillåta lagring av cookies på din dator kan du ställa in detta i din webbläsare. 

Hur länge lagras personuppgifterna? 

Hur länge vi behandlar dina personuppgifter varierar beroende på vilken cookie som sätts i din webbläsare. Beständiga cookies finns kvar på din dator till dess att du tar bort dem eller utgångsdatumet passerat och du återkommer till vår webbsida. Tillfälliga cookies saknar utgångsdatum och lagras temporärt i din dator under tiden du är inne på vår webbsida. När du stänger ned din webbläsare försvinner eventuella sessionscookies. 

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här 

Så säger lagen 

Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att: 

  • att webbplatsen innehåller cookies 
  • vad cookies används till 

Besökaren ska också samtycka till att cookies används, med undantag för sådana cookies som är nödvändiga för att överföra ett meddelande via ett elektroniskt kommunikationsnät eller sådana cookies som är nödvändiga för att erbjuda en tjänst som du som webbplatsanvändare efterfrågat. 

Att stänga av och granska cookies 

Du har möjlighet att stänga av cookies genom din webbläsare, det gör du genom att besöka sidan anonymt. Hur du gör detta skiljer sig åt beroende på vilken webbläsare du har. Om du inte accepterar cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda. I webbläsaren kan du också se över vilka cookies som lagrats tidigare och radera dessa. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.  

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke 

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades. 

Ytterligare information 

Vid frågor om policyn eller vid andra önskemål avseende cookies, vänligen kontakta oss enligt nedan. 

Kontaktuppgifter 

Juristjouren 

E-postadress: juristerna@hsb.se 

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats. 

Stäng
Välkommen till HSB

Vicevärden som värdesätter goda relationer

02 mars 2021 Träskor innebar en källa till dispyter och i vissa fall var en förlorad kvarting värre än allting annat. Sören Danielsson ser tillbaka på ett halvsekel som vicevärd i HSB brf Heden i Skellefteå.

För drygt 50 år sedan råkade Sören Danielsson, då 26 år, sitta bredvid styrelseordföranden i HSB brf Heden under årsmötet, och fick frågan om han ville bli vicevärd. Sören hade ingen aning om vad det var för någonting.
– Javisst, sa jag, säger Sören och skrattar åt minnet.

Då jobbade Sören på Rönnskärsverken som elektriker och var nyinflyttad i den nybyggda bostadsrättsföreningen med 416 lägenheter.
– Det enda som var spikat var att jag skulle ha expeditionen öppen en timme i veckan, 18–19 på måndagar.

Den tiden gäller än, officiellt. Men Sören återfinns oftast där från halv tio till fyra på eftermiddagen, de flesta vardagar. Särskilt sedan han blev änkeman 2003.

– Det är bättre att vara här och ha ett socialt kontaktnät än att bara sitta hemma. Och jag bor alldeles i närheten, konstaterar Sören, i dag 77 år.

För i uppdraget som vicevärd ingår ändå att vara tillgänglig när det behövs. Som att sköta kontakten med fastighetsskötarna från HSBs förvaltning, något som blivit betydligt enklare genom åren.

– Tidigare var det jag som ansvarade för föreningens egna fastighetsskötare och fick se till att allt som skulle göras faktiskt blev gjort.

Den sociala biten viktigast

Sören konterar fakturor, sköter kontakten med styrelsen och är bollplank till styrelsen och de boende, administrerar motorvärmarplatser, besiktigar lägenheter vid ägarbyte och mycket mer. Men för Sören är det viktigaste med uppdraget att vara social och tillmötesgående.

– När jag rör mig i området kommer det alltid fram någon och vill prata. Det är viktigt att vara social och trevlig oavsett vad som händer. Och man lär sig med tiden vad man har för medlemmar. Vissa behöver få ”gnälla” lite och då ska man låta dem göra det. De behöver oftast bara känna att de blir lyssnade på, säger han och funderar vidare:

– I många fall är det enklare för dem att fråga mig om saker först, innan de ringer HSBs service eller felanmälan. Jag tror att jag är en trygghet för dem eftersom jag är så välkänd här.

Sören har också varit med om att se barn växa upp, flytta från huset och sedan komma tillbaka som vuxna.

– När de ser mig säger de: ”Sören, hur länge har du varit vicevärd?! Jag minns ju dig!”. Sånt är roligt att höra och det är så roligt att se dem som vuxit upp här. Många har gjort på det viset, de har trivts här på Moröhöjden. De vill tillbaka för det är en bra vicevärd här, flinar Sören. Humor är en stor del av jobbet, påpekar han.

– Bästa sättet att lösa konflikter är att använda humor. Skämt kommer man långt med.

Sören fortsätter gärna

Och konflikter har det varit genom åren. Huset byggdes i slutet av 60-talet, en tid då många människor gav upp lantbruket för att flytta in till städerna. Men vanorna tog de med sig.

– De kom från gårdarna till trapphus med sex lägenheter och så klampade de med träskor – det blev ett liv kan du tro. Det går ju inte att sova! skrek folk. Då behövdes det lite psykologarbete. Det är klart att det är en omställning att flytta från egna hus till att bo tillsammans med andra.

Sören har också gått igenom digitaliseringen. Från att läsa av motorvärmarna på parkeringen manuellt skickas nu informationen automatiskt till expeditionens dator eller till Sörens telefon. De kan också fjärrstyras.

– Jag är faktiskt förvånad över mig själv att jag lärt mig allt det nya. Datoriseringen har gjort jobbet lättare. Ringer de om till exempel värmen kan jag kolla på datorn eller telefonen hur det ser ut. Man ska våga ge sig på nya saker. Jag gör gärna det här i 50 år till.

Sörens fem tips för vicevärdsrollen

  • Specificera tydligt tillsammans med styrelsen vilka arbetsuppgifter som ingår i befattningen. HSB-kontoren och HSBs service finns ju också att ta hjälp av.
  • Våga sätta gränser och hänvisa de boende till rätt instans, annars kan arbetet bli hur stort som helst.
  • Var öppen för idéer. Man kan alltid göra allting mycket bättre än man gjort förut. Även om något låter tokigt från början.
  • Ha tålamod. För alltid dialoger utan att bli arg – du vet inte vad den andra människan bär med sig.
  • Var en förebild och ett bollplank för problem. Många vill ställa en fråga till en människa de känner, även om de vet att de ska ringa felanmälan vill de bara bli säkra på sin sak och kanske kunna hänvisa till vad vicevärden har sagt.

Vill du veta mer om vicevärdsrollen och vårt erbjudande inom fastighetsförvaltning, välkommen att kontakta HSB i din region.