Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande rapport som genomförs av konsultföretaget Differ. Vinnarna i de olika kategorierna uteses genom att över 1 000 personer i åldrarna 15-75 år fått svara på frågor om hur de uppfattar olika företags miljö- och hållbarhetsarbete.
– Vi är väldigt stolta över att vinna folkets röst för grönaste varumärke. Men vi nöjer oss inte med det. HSB höjer nu hållbarhetsambitionen för alla våra nybyggda bostäder i hela landet. Med hjälp av ett nytt hållbarhetsindex med en tuff basnivå ser vi till att alla projekt går längre än vad våra certifieringar och vår lagstiftning kräver, säger Maria Qvillberg, utvecklingsansvarig kvalitet och hållbarhet, HSB Projektpartner.
HSB har mål för hållbarhet i hela verksamheten, med fokus på fyra huvudområden: klimat, resurseffektivitet, utveckling av hållbara tjänster och produkter, samt att vara en viktig samhällsaktör.
HSBs hållbarhetsindex är ett sätt att möta detta och bygger på åtta strategiska hållbarhetsmål som satts för nyproduktionen.
– I våra nybyggda bostäder satsar vi nu bland annat på solceller, laddplatser för elbilar och grönytor som levererar biologisk mångfald. Vår förhoppning är att vår nya satsning ska bidra till ett mer hållbart samhälle. Och vi satsar nu stenhårt på att vinna priset en tredje gång, säger Maria Qvillberg.