HSB Norrköping bildas

HSB (Hyresgästernas Sparkasse- och Byggnadsförening) bildas i Norrköping.

1907 genomfördes landets första hyreslag. Lagen är mycket bristfällig men är trots allt ett uttryck för myndigheternas ökade intresse för hyresmarknaden. Den 7 mars bildas Hyresgästföreningen som ska ha till uppgift att understödja en kommunpolitik som kraftigt vill motarbeta osunda hus, tomtspekulationer och sunda sanitära förhållanden. Föreningen ska även samla in statistik över bostädernas beskaffenhet i staden och upprätta en hyresgästbyrå som kan stå till tjänst med upplysningar till hyresgästerna. Måndagen den 8 april genomfördes ett konstituerande möte i Arbetareföreningens salong där en nöjd Gottfrid Eklund konstaterar att över tusen personer har tecknat medlemskap i Hyresgästföreningen. Under följande år bygger Hyresgästföreningen i egen regi ett stort antal bostadsföreningar. Problemet under den här tiden är att så fort en bostadsförening bildas och husen byggts så mister föreningen ofta medlemmarna och ibland även styrelseledamöter. När deras bostadsfråga är löst så är medlemmarna ofta inte längre intresserade av hyresgästföreningen. Hyresgästföreningen bildade 1923 en HSB avdelning i Stockholm som drevs framgånsrikt där Sven Walander var chefsarkitekt och även dess VD sedermera, här fanns ett naturligt samarbete som fortsatte även efter att husen var färdigställda.

Den 22 januari 1929 arrangeras i Hörsalen ”Hyresgäströrelsen och HSB-idén”. Det var ett offentligt möte med speciellt inbjudna gäster. Stadsfullmäktiges ledamöter, stadskamrern, stadsrevisorn, fastighetsdirektören samt drätselkammarens ordförande var några av de speciellt inbjudna gästerna. Föredraget hölls av arkitekt Sven Walander från Stockholm. Han berättar för de närvarande om hur man går tillväga för att starta en lokal HSB avdelning i Norrköping. Därefter följer en diskussion där frågor ställs och besvaras. Mötet avslutades med film och musik som framfördes av Rosenqvists Kapell.

Den 8 april 1929 på ett möte i Tempelriddarens lokal i Svea saluhall, där Coop Konsum på Nya Torget ligger idag, bilades en HSB-avdelning i Norrköping. I styrelsen ingår mineralvattenutköraren Martin Johansson, lokföraren Alfred Schultz, typografen Knut Frisk, bokbindaren Erik Sundenius och exekutionsbiträdet David Ståhl med lokföraren Ernst Siljeholm, brevbäraren Otto Ramstedt och hälsovårdstillsyningsmannen Carl Falk som suppleanter. Samtliga är styrelseledamöter i Hyresgästföreningen eller i någon av bostadsrättsföreningarnas styrelser.

Hårda vindar blåste ibland när Hyresgästföreningen bildade i snitt en bostadsförening per år, men när man bilade HSB 1929 så blåste det upp till full orkan. Kvarteret Kalven, där den första bostadsföreningen ska byggas av HSB blir snabbt fulltecknad. Då anses platsen plötsligt för fin för en bostadsförening. Skall verkligen en sådan tomt vid Promenaden upplåtas till en bostadsförening? Flera hävdar att stadens estetiskt sett blir lidande på att arbetarbostäder byggs på den förnäma platsen. Tack vare ingripande av Gustaf Janzén kommer bygget igång med den första HSB-föreningen. Björkdungen byggs i en för Norrköping ny byggnadsstil med indragen tredje våning och trappuppgångar med fönster. För att kunna bli medlem i HSB måste man tillhöra ortens hyresgästförening. HSB blir nu den byggande delen av Hyresgästföreningen som från och med nu upphör med att bygga i egen regi.