Sven Wallander – arkitekt och idéspruta!

HSB spelade från 1920-talet och framåt en ovärderlig roll när det gällde att förbättra bostadsstandarden även för folk som inte hade det så gott ställt. Sven Wallander var en av initiativtagarna till bildandet av HSB Stockholm 1923.

Att bo i lägenhet i dagens Sverige är att kunna förlita sig på en hög och jämn standard, vem man än är och var man än bor. Bekvämligheter som badrum, ett välutrustat kök och gemensam tvättstuga tar vi för givna, och helst skall det också finnas social service som daghem i kvarteret.

Det är lätt att tro att allt det här enbart är ett resultat av mellan- och efterkrigstidens svenska välfärdspolitik, men det är inte bara dåtidens politiker vi har att tacka för att vi bor så bra. Vår höga bostadsstandard är också ett resultat av initiativ och påtryckningar från människor och organisationer utanför politiken.

En sådan organisation är HSB, som från 1920-talet och framåt spelade en ovärderlig roll när det gällde att förbättra bostadsstandarden även för folk som inte hade det så gott ställt. Sven Wallander var en av initiativtagarna till bildandet av HSB Stockholm 1923 och HSB:s Riksförbund året därpå. Han var verkställande direktör för Riksförbundet och chef för HSB:s arkitektkontor till 1958.

När hyresgästerna tog initiativet
Hyresgästernas Sparkasse- och Byggnadsförening (HSB) grundades i Stockholm 1923. Initiativet kom från Stockholms Hyresgästförening, som ville bygga kooperativt i egen regi för att få ett tryggt boende till billigare pris. Man fick hjälp av arkitekten Sven Wallander, som snabbt fick ett stort inflytande över verksamheten som HSB:s chefsarkitekt och VD under många år. Han var inte bara en skicklig och omsorgsfull arkitekt, utan också en driftig affärsman och en outtröttlig idéspruta med en ovanlig förmåga att fånga upp vad som rörde sig i tiden.

HSB:s mål var att bygga billiga smålägenheter utan att ge avkall på kvaliteten. Husen skulle vara vackra och trivsamma, men också så modernt utrustade som möjligt, "av samma ekonomiska och psykologiska skäl, som gör att man inte gärna skapar en omodern bil", skrev Sven Wallander. Och det är faktiskt lätt att se paralleller mellan HSB:s verksamhet och bilindustrin. Med hjälp av standardisering, rationalisering och produktutveckling skapade man hela tiden nya årsmodeller med allt högre prestanda.

Sven Wallander var arkitekten som ritade Brf Brudlyckans lägenheter.