Statyn Melodin

Professor Nils Sjögrens skulptur Melodin avsedd att pryda Bostadsrättsföreningen Brudlyckans parkområde. Statyn är en gåva från HSB:s Riksförbund med anledning av att i Brudlyckan byggdes organisationens femtio tusende (50 000) lägenhet. Melodin står sedan föreningens bildande 1948 på samma ställe.

Fakta om professor Nils Sjögren: Nils Sjögren, född 1894, död 1952, studerade först arkeologi och konsthistoria i Uppsala, men blev senare skulptör. Han studerade för Antoine Bourdelle i Paris och arbetade i dennes efterföljd i en klassisk, realistisk stil. Han arbetade i sin ungdom hos Christian Eriksson. Han var 1929-41 lärare i skulptur på Konstakademien i Stockholm, varav professor 1938-41, och hade bland annat Liss Eriksson, Willy Gordon, Bror Marklund, Gustav Nordahl och Allan Runefelt som elever.

Han bodde från 1939 och till sin död 1952 i det då konstnärstäta Saltsjöbaden samtidigt med generationskamraterna Gustav Nordahl, Sven X-et Erixson, Stellan Mörner , Isaac Grünewald, Sigrid Hjertén och andra. Han var gift med Anna Sjögren, pionjär i att populärisera mångfaldigad högkvalitativ konst i form av litografier och ansvarig för den 1945 banbrytande utställningen God konst i hem och samlingslokaler på Nationalmuseum, ur vilken Konstfrämjandet växte fram.
Källa: Wikipedia