Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

Välkommen till HSB

Uppkopplad bikupa flyttar in i HSB Living Lab – ska bidra till forskning och bevarande av biologisk mångfald

26 september 2019 Bin och andra pollinerade insekter minskar drastiskt i antal över hela världen, något som kan få svåra konsekvenser då de spelar en viktig roll i att pollinera grödor och vidmakthålla den biologiska mångfalden. För att möta utmaningarna och bidra till forskning kommer en digitaliserad bikupa, utrustad med uppkopplade sensorer, installeras vid HSB Living Lab.

Den 1 oktober flyttar den digitala bikupan in vid HSB Living Lab i Göteborg. Projekt som leds av Tieto ska med hjälp av bland annat artificiell intelligens (AI) och uppkopplade sensorer (IoT) underlätta hanteringen av bikupan, skapa starka bisamhällen och verka för bevarande av den biologiska mångfalden i närområdet. Ytterligare ett mål är att bidra till ökad förståelse och intresse för biodling bland de som bor i HSBs forskningshus.

– Vi ser fram emot att välkomna upp till 80 000 nya, surrande hyresgäster i HSB Living Lab. Det ska bli spännande att se hur vi kan lära från det här projektet på längre sikt. På kort sikt vet vi att det kommer att bidra till den lokala biologiska mångfalden samt hjälpa till med pollineringen, och vi märker redan av ett stort intresse från de som bor i huset, säger Madelaine Doufrix Projektkoordinator på HSB Living Lab.

Mikael och kollegorna på Tieto förbereder just nu bikupan som ska levereras till HSB Living Lab den 1 oktober. En första prototyp finns på plats utanför Tietos kontor i Kalmar och har sensorer som kan mäta bibeståndet, mängden honung, luftfuktighet, lufttryck och temperatur i kupan. Alla mätvärden samlas på Tietos online-plattform och kan avläsas i realtid på mobil eller dator. I framtiden hoppas Mikael att man med hjälp av tekniken även i tidiga stadier ska kunna detektera utbrott av sjukdomar som drabbar bin.

– Den digitala lösningen gör att vi lär känna bisamhällena ännu bättre. Vi kan exempelvis estimera hur många bin som befinner sig i kupan, mäta hur livskraftigt samhället är och hur mycket honung som dras in. Det här är också ett fint sätt att illustrera fördelarna med ett digitaliserat samhälle, och i det här fallet hur digitala lösningar kan skapa ett bättre samhälle för både människor och bin, säger Mikael Ekström, biodlare och digitaliseringsrådgivare på Tieto.

För mer information om projektet eller vid intresse för att medverka vid installationen av den digitala bikupan, vänligen kontakta:
Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig HSB Göteborg
jens.Holmberg@hsb.se

Mikael Ekström, digitaliseringsexpert på Tieto och biodlare
mikael.ekstrom@tieto.com

Fakta om bin och biodling
Biodlingen är viktig både för honungsproduktionen och för pollinering av fruktträd, bär, buskar och olika jordbruksgrödor. I Sverige bedrivs biodling i alla län. Enligt uppgifterna som rapporterats in till länsstyrelserna finns det drygt 81 000 bisamhällen i landet. De flesta biodlare bedriver småskalig biodling. Det finns ett hundratal personer som bedriver yrkesmässig biodling. (Källa: Jordbruksverket)

Intresset för biodling i Sverige växer snabbt. Den snabbt växande nationella medlemsorganisationen Biodlarna är uppe i över 15 000 medlemmar.

Fler och fler företag och organisationer hakar på trenden för att på ett eller annat sätt bidra till bisamhällenas fortlevnad. Digitaliserade bikupor är ett nytt fenomen och förutom den som ska placeras i HSB Living Lab-projektet finns en första prototyp uppsatt utanför Tietos kontor i Kalmar.

Frågan om bin och pollinering har också blivit politisk viktig. I regeringsförklaringen den 10 september 2019 uttalades att: ”Genom att pollinera växter fyller bin en viktig roll. Nu hotas den. Det krävs åtgärder för att förbättra binas livsmiljö.”

Om HSB Living Lab
HSB Living Lab är en resa mot framtidens boende. Idén om ett levande lab för forskning om en hållbar boendemiljö föddes 2010 och huset stod på plats 2016. Här bor och lever studenter, HSB-medlemmar och forskare för att testa innovationer och tekniska lösningar för nästa generation bostäder. I 29 lägenheter utrustade med mätstationer och 2 000 sensorer lever ett 30-tal personer i en ständigt föränderlig byggnad där väggar, fasader och inredning utvecklas efterhand som forskningen fortskrider. HSB Livning Lab finns på Chalmersområdet och projektet är ett samarbete mellan 12 samverkanspartners och är en unik arena för att skapa framtidens hållbara boendemiljöer.

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 70 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.