Täbyförening prisas för långsiktigt hållbarhetsarbete

10 april 2024

Bostadsrättsföreningen Venus i Täby har tilldelats HSB Stockholms årliga hållbarhetspris. Med långsiktiga insatser för energieffektiviseringar, bevaranderenovering och granngemenskap tar föreningen ett stort ansvar för att utveckla boendet.

– Det känns fantastisk att vårt systematiska arbete uppmärksammas på detta sätt. Venus är en stor bostadsrättsförening som är fast besluten om att göra skillnad där vi kan, trots att vi är en liten del i det stora sammanhanget, säger Magnus Tångring, ordförande i HSB brf Venus.

Många känner igen de stora huskropparna utmed E18, vars karaktäristiska och bågformade arkitektur reser sig över Täby. Bostadsrättsföreningen Venus har antagit en tydlig vision som adresserar såväl miljömässigt, socialt som ekonomiskt ansvar. Genom en levande trädgårdsgrupp, möten för nyinflyttade samt en bemannad expedition vill förening främja sociala aktiviteter och erbjuda en hög servicenivå för föreningens över 700 hushåll.

Därutöver har föreningen antagit en bevarandepolicy som innebär att den ursprungliga arkitekturen alltid ska eftersträvas vid underhåll och renoveringar. Men framför allt har föreningen skapat rätt förutsättningar för att möjliggöra sänkt energianvändning och ett lägre klimatavtryck från boendet.

– Laddstolpar för elbilar är på plats, och med IMD ökar vi medvetenheten om den egna energianvändningen. Och i vår har vi driftsatt en ny solcellsanläggning som tillsammans med ett låst pris för fossilfri el gör att vi kan erbjuda medlemmarna ett lågt och stabilt elpris de kommande fem åren, säger Magnus Tångring.

– HSB brf Venus är en stor förening och har därmed även ett stort ansvar. Att de prisas beror på att de visar att det tar det ansvaret. Det är en förening som ligger i framkant i många avseenden, kommenterar Jenny Hjalmarson, styrelseordförande HSB Stockholm.

HSB Stockholms hållbarhetspris 2024 delades traditionsenligt ut vid HSB Stockholms föreningsstämma som i år hölls den 8 april. Utöver äran omfattar priset även 15 000 kronor som ska främja hållbara insatser för miljö, klimat, mångfald och socialt ansvarstagande.

Läs mer om HSB brf Venus.

OM HSB STOCKHOLM
I 100 år har vi byggt nya hem att trivas i. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 182 000 medlemmar, 56 000 bosparare, över 580 bostadsrättsföreningar och 4 000 hyresrätter. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 20 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Upplands Väsby, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

miljö, hållbarhet och csr
HSB Stockholm