HSB Riksförbund äger varumärket HSB

HSB-organisationen kommunicerar tillsammans HSBs varumärke genom HSB Riksförbund som äger rättigheterna till varumärket. HSB Riksförbunds uppdrag är att säkerställa att varumärket skyddas, utvecklas och används korrekt enligt detta styrdokument och enligt lag.

HSB Riksförbund ansvarar även för att bevaka att utomstående inte använder varumärket utan tillstånd.

HSB Riksförbund innehar:

  • Varumärket HSB (ordmärke)
  • Varumärket HSB (figurmärket skölden)
  • Varumärket ”HSB – där möjligheterna bor” (devisen)
  • Övriga varumärken som innehas av HSB Riksförbund återfinns i en förteckning på HSBs gemensamma intranät

Firmanamnet HSB och namnsättning

HSB är inte bara ett registrerat varumärke, det är också det namn som ska inleda firmanamnet för varje förening eller bolag som är en del av HSB.

  • HSB-förenings-/HSB-bolagsnamn ska inledas med ordet "HSB"
  • HSB-föreningsnamnet ska innehålla en geografisk benämning som är naturlig för den som möter namnet och som även tar hänsyn till att förväxling inte sker med angränsande föreningsnamn eller andra enheter som bär varumärket
  • HSB-bolagsnamnet ska innehålla en för verksamheten beskrivande benämning som även tar hänsyn till att förväxling inte sker med angränsande bolagsnamn eller andra enheter som bär varumärket
  • HSB-bostadsrättsföreningars namn ska inledas med ordet ”HSB”. Hänsyn ska tas vid namnsättningen, så att namnet inte riskerar att förväxlas med andra HSB-bostadsrättsföreningar eller andra enheter som bär varumärket

Vem får använda HSBs varumärke?

Alla delar av HSB-organisationen får, efter godkännande av HSB Riksförbund, använda HSBs varumärke som avsändare i sin kommunikation. Varumärket ska användas i enlighet med styrdokumentet Hantering av HSBs varumärkesriktlinjer och denna profilmanual. I vissa fall får varumärket även användas av andra, exempelvis vid samarbeten som är reglerade i avtal.

Bostadsrättsföreningar som är medlemmar i HSB använder varumärket med tydlig markering att de är en bostadsrättsförening som är medlem i HSB.

Riktlinjer för hantering av HSBs varumärke

För att underlätta arbetet med att skapa ett starkt och enhetligt varumärke har styrdokumentet Hantering av HSBs varumärke tagits fram. 

VMR bild.jpg

Har du frågor?
Du kan gärna vända dig till HSB Riksförbund för att få råd om hur du hanterar varumärket, kontaktperson hittar du här.