Varumärket tillsammans med andra

För att kunna erbjuda största möjliga nytta till våra medlemmar och kunder samarbetar vi i vissa fall med andra aktörer. HSB ska i alla samarbeten agera som en partipolitiskt och religiöst obunden organisation.

För att motverka att varumärket skadas agerar vi bara tillsammans med andra aktörer vars värderingar eller agerande är förenliga med HSBs. Vårt varumärke bör inte kombineras med varumärken som tillhör annan aktör, utom just för att beskriva ett samarbete. Sådana samarbeten ska vara reglerade i avtal som beskriver användandet av HSBs varumärke.

Varumärkesansvarig tjänsteman på HSB-förening/HSB-bolag godkänner dessa avtalsskrivningar. Avtalsmallar att utgå ifrån finns på HSBs gemensamma intranät.

Samarbeten

I samarbeten mellan HSB och andra aktörer spelar flera faktorer in för hur varumärket kan användas. Det beror på vem som äger samarbetet, samarbetets syfte och karaktär samt målgruppens behov. Detta påverkar vilket uttryck som ska användas i kommunikationen samt hur HSBs och samarbetspartnerns varumärke ska synliggöras.

Inleder en HSB-förening eller ett HSB-bolag ett samarbete med en lokal aktör ska det i kommunikationen förtydligas i text att det är ett lo-kalt samarbete och att tjänsten erbjuds i samarbete med denna aktör. Detta för att inte målgruppen felaktigt ska uppleva att erbjudandet ingår som en del av HSBs totala erbjudande.

Exempel 1:

HSB Norr (i text) i samarbete med Luleå Energi.

Exempel 2:

HSB Stockholm (i text) erbjuder bilpoolstjänster i samarbete med City Car Club.

I samarbeten med andra samarbetspartner:

  • Får HSBs varumärke inte användas på sådant sätt att det kan upp-levas som att samarbetspartnern är en del av HSB
  • Får samarbetspartnerns namn eller logotyp inte kombineras med HSBs logotyp i en gemensam avsändarlogotyp
  • Får namnet HSB inte kombineras med samarbetspartnerns namn

Influencers och bloggare

När HSB låter en extern part såsom en influencer, bloggare eller liknande marknadsföra HSB i ett marknadsföringssamarbete tappar vi av naturliga skäl delvis kontrollen över marknadsföringen.

Vid sådana samarbeten är det därför extra viktigt att teckna avtal som reglerar hur samarbetet ska utformas, till exempel att det tydligt ska framgå att det är HSB som står bakom marknadsföringen samt att det ska finnas riktlinjer för hur marknadsföringen och reklamidentifieringen ska se ut.

Leverantörer

HSB samarbetar med flera olika leverantörer som hanterar HSBs varumärke. Det kan exempelvis röra sig om reklambyråtjänster, webbtjänster och produktionstjänster.

Som beställare har vi ett ansvar att säkerställa att våra leverantörer känner till och tillämpar styrdokumentet Hantering av HSBs varumärkesriktlinjer och följer vår grafiska profil.

Franchisesamarbeten

Vid samarbeten med andra aktörer som kommer att verka under HSBs varumärke är det viktigt att rättigheter och skyldigheter mellan parterna tydliggörs. Därför ska avtal skrivas för franchisesamarbeten.

Franchisesamarbeten ska godkännas av varumärkesansvarig tjänsteman på HSB-förening/HSB-bolag och av HSB Riksförbund. Om varumärkesansvarig tjänsteman saknas, godkänns franchisesamarbeten av HSB Riksförbund.

I franchisesamarbeten ska franchisetagaren:

  • Agera som en del av HSB och tillämpa detta styrdokument

  • Använda HSBs varumärke och inte ett eget varumärke

  • Använda HSBs varumärke enligt vår profilmanual

  • Liksom HSB-ägda bolag kommunicera tjänsten – erbjudandet – som en del av HSB och inte som ett eget varumärke

Vid förändring eller förlängning av befintliga franchiseavtal är det viktigt att säkerställa att avtalet tydliggör rättigheter och skyldigheter enligt ovan.

Sponsring

De projekt, organisationer och initiativ som vi väljer att ha sponsorsamarbeten med ska stödja HSBs uppdrag och det HSB står för.

Varje HSB-förening beslutar om en sponsringspolicy för den egna orga-nisationen inklusive eventuella dotterbolag. Sponsringspolicyn ska följa styrdokumentet Hantering av HSBs varumärke.

Tänk på följande:

  • Hantering av varumärket ska följa ovan styrdokument och HSBs profilmanual.
  • Sponsoravtal ska ge utrymme för kund- och medlemsaktiviteter samt ge möjlighet till medlemsnytta/affärer. Undantag kan göras för sponsring av så kallad social karaktär såsom till exempel We Effect.
  • Sponsring som kan leda till misstanke om mutor får inte under några omständigheter förekomma. Personliga intressen ska inte otillbörligt styra valet av sponsorobjekt.
  • Alla omfattande sponsringsåtaganden där varumärket används ska som utgångspunkt regleras i avtal som beskriver varumärkesanvändningen. Avtalet ska godkännas av HSB-föreningens varumärkesansvarige om sådan finns.

I alla samarbeten ska HSBs varumärke alltid användas korrekt i enlighet med styrdokumentet Hantering av HSBs varumärke och denna profilmanual. Det ska tydligt framgå för målgruppen att det rör sig om ett samarbete.