Större kraft i gemensam upphandling

Under hösten 2018 var det åter dags för våra bostadsrättsföreningar att anmäla sitt intresse för att vara med i vår gemensamma elupphandling. Genom gemensamma upphandlingar kan HSB Skåne på ett effektivt sätt minska kostnaderna för kunderna, samt för de egna fastigheterna. Under de senaste åren har drygt 120 av HSB Skånes bostadsrättsföreningar anslutit sig till den gemensamma elupphandlingen.

Gemensam elupphandling är en av de upphandlingar som HSB Skåne genomför för kundernas räkning.

- Tillsammans är vi stora och har ett bättre förhandlingsläge och är mer intressanta för elleverantörerna och har därmed större chans att få bra anbud och i slutändan låga elpriser, säger Christer Nilsson, affärsområdeschef teknik & fastighet HSB Skåne.

Elmarknaden är en komplex värld där olika marknader runt om i världen även påverkar våra elpriser här hemma i Sverige. Istället för att varje förening ska gå ut på marknaden och förhandla om sitt eget elpris samlar HSB Skåne ihop en stor volym kunder till elleverantörerna.

Elpriset är inklusive alla påslag som föreningen normalt sett får utöver sitt upphandlade elpris, det vill säga elcertifikat, effektreserv, förbrukningsavgift och administrationsavgift. Oriri Konsult AB säkerställer att elleverantören har kvalitets- och miljösäkringssystem och är en trygg leverantör.

Grönare el

HSB Skåne har valt att lägga på några extra ören på det låga elpriset och se till att köpa miljövänligare el. Det finns möjlighet även för bostadsrättsföreningarna att i upphandlingen köpa till miljöcertifikat som ger garanti för var elen kommer från. Och vill föreningen ta ytterligare ansvar för vår miljö är det även möjligt att köpa till miljöprodukten Bra Miljöval som är Naturskyddsföreningen miljömärkning av el. Miljövalen påverkar utvecklingen av de produkterna och de är därmed med och finansierar utbyggnaden av detta.

Läs också...

Unga för framtidens boende

Lena klipper bandet vid invigning av vårt nya kontor i Ystad

Den lokala närvaron – en av våra styrkor

Årets brf 2018 - HSB brf Solbyn

Årets bostadsrättsförening ger ringar på vattnet

Från underhållsplan till projektledning

Väl rustade inför GDPR

Tillbaka till startsidan för årsredovisningen 2018.

2018 i siffror.