Väl rustade inför GDPR

Den nya dataskyddsförordningen, GDPR, var det nog ingen som undgick under 2018. Tack vare noggranna förberedelser av HSB Skånes bolagsjurist stod HSB Skåne förberedda när den nya förordningen trädde i kraft den 25 maj 2018.

Den nya förordningen, som ersatte Personuppgiftslagen (PuL), påverkade alla när den infördes i maj 2018. Mejlkorgar fylldes till bredden av information från företag som över en natt skulle hantera personuppgifter på ett ännu säkrare sätt än tidigare.

GDPR syftar till att stärka skyddet för den personliga integriteten. Redan under 2017 och främst under 2018 arbetade HSB Skåne intensivt, under ledning av bolagsjuristen Catrin Holmström, för att säkerställa att GDPR efterlevs. Arbetet resulterade bland annat i kartläggning av processer med personuppgifter och personuppgiftsbiträdesavtal med kunder och leverantörer.

När HSB Skåne gjorde riskanalys avseende behandling av personuppgifter identifierades den mänskliga faktorn som den största risken. Allt ifrån en oavsiktlig feltryckning till uppsåtliga felsteg kan medföra stora risker för enskildas personliga integritet. Under det intensiva arbetet 2018 lade HSB Skåne därför vikt vid att informera och utbilda anställda i GDPR-frågor. Den satsningen har gett resultat. HSB Skåne kan i GDPR-frågor stoltsera med en uppmärksam organisation och noggranna medarbetare. Därigenom är den mänskliga faktorn även vår bästa säkerhetsåtgärd.

GDPR gäller på samma sätt för våra kunder som för HSB Skåne. Genom HSB Riksförbund tillhandhölls under 2018 ett paket med stöddokument till bostadsrättsföreningar. HSB Skåne valde att därutöver ingå ett ramavtal med en GDPR-konsult för att erbjuda professionell utbildning och rådgivning till kunderna. De föreningar som använt erbjudandet har varit mycket nöjda med den hjälp de fått.

Läs också...

Unga för framtidens boende

Lena klipper bandet vid invigning av vårt nya kontor i Ystad

Den lokala närvaron – en av våra styrkor

Årets brf 2018 - HSB brf Solbyn

Årets bostadsrättsförening ger ringar på vattnet

Från underhållsplan till projektledning

Större kraft i gemensam upphandling

Tillbaka till startsidan för årsredovisningen 2018.

2018 i siffror.