Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Smarta, hållbara upphandlingar och inköp

Hur kan din förening göra smartare och mer hållbara inköp? I den här utbildningen får du som förtroendevald verktygen att förstå upphandlingsprocessen, ställa rätt krav och fatta beslut som gynnar både ekonomi, miljö och kvalitet.

Vad lär ni er i utbildningen?

I den här utbildningen får du som förtroendevald nödvändig kunskap och förståelse kring inköps- och upphandlingsprocesser och hur man gör dessa hållbara både ur både ekonomiskt, miljömässigt och kvalitetsmässigt perspektiv.


Efter utbildningen har ni:

  • Ökad förståelse för vad hållbara inköp och upphandlingar innebär
  • Kännedom om hur en anbudsprocess går till
  • Insikter om hur man kan projektera med hållbarhet
  • Kunskap om vilka krav som bör ställas på leverantörer
  • Mer kött på benen för att vara en riktigt bra beställare

Kursinnehåll

Under utbildningen går vi bland annat igenom:

  • Definition av hållbarhet
  • Olika typer av upphandlingar – likheter och olikheter
  • Vilka steg som ingår i en anbudsprocess
  • Vad styrelsen bör tänka på gällande uppsägning och upphandling av förvaltningstjänster
  • Vad ett förfrågningsunderlag är
  • Grundläggande och utökade leverantörskrav
  • Fallgropar och exempel

Vem riktar sig utbildningen till?

  • Styrelseledamöter och suppleanter i bostadsrättsföreningar
  • Föreningar som står inför större renoveringsprojekt

Anmälan och frågor: utbildning.sodertorn@hsb.se