Information till mäklare

Här har styrelsen samlat vanligt inkommande frågor inför försäljning av bostad. Vid ytterligare frågor är mäklare och spekulanter välkomna att höra av sig till info@brffleming.se

Vad ingår i månadsavgiften?

Värme och vatten samt ett mindre utökat KabelTV-utbud från ComHem/Tele2.

Finns det några obligatoriska tillägg utöver månadsavgiften? Tex bredband/TV

Nej, dock ska noteras att lägenheterna är försedda med bredband från Bredbandsbolaget/Telenor och från Comhem/Tele2. Medlemmen får själv teckna personligt avtal för datakommunikation med någon av dessa leverantörer. Därutöver har medlemmen personligt avtal för el.

Är föreningen en äkta/oäkta bostadsrättsförening?

En äkta bostadsrättsförening.

När skedde senaste stambyte?

Då fastigheten är byggd så nyligen som 1997 så har några stambyten ej ännu genomförts.

Har föreningen några kommande avgiftsförändringar?

Det finns inga beslutade avgiftsförändringar, föreningen kommer dock att drabbas av ökade kostnader i samband med höjning av tomträttsavgälden. Föreningen genomförde höjningar för verksamhetsåren 2023 (7,5%) samt 2024 (5,0%) och har för avsikt att fortsatt agera proaktivt i såväl avgäldsfrågan som i andra viktiga frågor vilka rör våra ekonomiska förutsättningar (Se även sista frågan)

Godkänner föreningen juridisk person?

Nej, kräver styrelsens samtycke.

Har föreningen garage eller andra parkeringsmöjligheter?

Föreningen har ett eget garage med infart från Carl-Gustaf Lindstedts gata i anslutning till Stockholmsparkerings garage.

Garage har 20 platser för bilar och 2 platser för MC/Moped.

Hyran för dessa är för närvarande 2 163 kr/månad resp. 364 kr/mån.

Till varje bilplats finns en laddstolpe vilken kan aktiveras för laddning av elbilar mot en månatlig extra kostnad om 156 kr. Förbrukad el debiteras till självkostnad samt ett påslag om 1 kr per kWh.

Kötiden för garageplatserna är svår att beräkna, vi har i dagsläget kö till bilplatserna och båda MC-platserna är uthyrda.

I garaget finns även ett förråd för däckförvaring.

Övrig parkering, t.ex. boendeparkering, kan göras inom området.

Finns det förråd till vardera lägenhet?

Ja.

Gemensamma ytor för föreningens medlemmar

Föreningens medlemmar har tillgång till tvättstuga, cykelförråd, soprum, grovsoprum, samt en gemensam innergård.

Har större renoveringar genomförts?

2023 – Målning och renovering av föreningens samtliga fönster och fönsterdörrar

2022 – Komplett utbyte av alla maskinell utrustning i föreningens tre tvättstugor (ca 550 tkr)

2021 – Installation av 20 st aggregat för el-bilsladdning (ca 200 tkr)

2021 – Installation av ozon-rening för våra restauranghyresgästers ventilation (330 tkr)

2018 och 2019 – Renovering av husens samtliga sex hissar (ca 4mkr)

2017 – Utbyte av motorer för husens ventilationsaggregat.

Har föreningen diskuterat/planerat kommande renoveringar?

Under 2024 kommer vi att byta fjärrvärmeaggregat samt måla tak.

Framöver har föreningen även behov av att byta lås och passersystem framöver, samt fasadmålning.

Vart skickas medlemskapsansökan?

Till HSB Stockholm

Tillåter föreningen delat ägande med tex 10-90 % ägarandelar vardera?

Nej, det finns ingen sådan regel utan om speciellt önskemål finns får särskild ansökan/förfrågan göras i aktuellt fall. Idag förekommer ingen generell 90/10 modell i föreningen, däremot förekommer delat ägande mellan tex makar.

Någonting annat vi bör känna till om er förening

Brf Flemings årliga avgäld är idag och till och med utgången av 2025 818 tkr. Denna kommer att öka till 1,928 tkr. Ökningen sker inte i ett steg den 1a januari 2026 men efter en årlig trappa fram till 2030.

Styrelsen har gjort ett flertal beräkningar, och ser över hur föreningen ska möta den höjda tomträttsavgälden på bästa sätt. Exakt hur föreningen ska täcka kostnadsökningen är ännu inte beslutad, men det mesta pekar på att ökningen kommer att mötas med avgiftshöjningar vilka i så fall,  givet vad vi vet nu, bedöms bli lägre än de höjningar som genomfördes för år 2023 samt 2024.