Underhållsplan

Underhållsplanen är ett ekonomiskt styrmedel som innehåller alla de större planerade underhållsåtgärderna som sträcker sig i 20-30 år framåt i tiden som vi skall göra i vår fastighet.

Planen skall också ge oss möjlighet att bestämma nivån på de medel, som vi bör fondera för framtida reparationer och underhåll så att föreningen kan balansera intäkter och kostnader över tiden utan att tvingas till plötsliga och oförutsedda avgiftshöjningar.

Intervallen för respektive åtgärd ligger i relation till den tekniska serviceintervall som är nödvändig för att uppnå en så lång livslängd som möjligt.
Arbetet styrs av att styrelsen varje år besiktigar våra fastigheter såväl invändigt som utvändigt och bestämmer nödvändigheten av en åtgärd. Vid tekniskt avancerade frågeställningar kan första åtgärden vara en besiktning av en fackman, vars utlåtande styrelsen sedan har som underlag för beslut om vilken åtgärd, som skall genomföras.

I underhållsplanen ingår också investeringar och reinvesteringar alltså t ex tvättmaskiner som är förbrukade eller helt nya investeringar som beslutats. Besluten tas av styrelsen eller föreningsstämman beroende på art och storlek.