Kameraövervakning - Policy

Under 2018 infördes en ny kamerabevakningslag. Föreningen har följande policy kring kameraövervakning

Rutin för hantering av föreningens kamerasystem

  1. Kamerasystemet kan kränka de medlemmarnas integritet och ska endast användas för att säkra bevis i samband med inbrott, obehöriga personer samt andra brottsliga aktiviteter. Systemet kan även användas för att se tid för inpasseringen genom portar och dörrar så att det går att spärra och spåra ev brickor som användes.

  2. Kamerasystemet ska inte användas för att kontrollera medlemmar i samband med icke brottslig aktivitet som tex sopsortering och nedskräpning.

  3. Styrelsen har bedömt att nyttan med att ha kamerasystem i våra allmänna utrymmen överstiger inskränkningen på medlemmarnas integritet.

  4. Det är endast IT-ansvarig som har lösenord till systemet. Detta lagras dock även i ett plomberat kuvert i kassaskåpet. Byts lösenord så ska detta kuvert ersättas.

  5. IT-ansvarig tar hand om den dagliga driften av systemet.

  6. IT-ansvarig ansvarar för att systemet är i drift och har full funktion.

  7. Får IT-ansvarig larm om att systemet är nere så startas detta om. Löser detta inte problemet så tillkallas Söderlarm som får felsöka.

  8. IT-ansvarig ska med regelbunden intervall (4-5 ggr/år) kontrollera att systemet och samtliga kameror fungerar.

  9. När något inträffar där bilder från kameraövervakningen kan vara till nytta så ska IT-ansvarig logga in i kamerasystemet och lagrar undan filmer och bilder för denna händelse i Basecamp. Filmer och bilder raderas annars automatiskt efter två månader.

  10. IT-ansvarig skall inte nyttja systemet för andra anledningar än som beskrivs ovan.