Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Har du frågor som rör t.ex. Mitt HSB, medlemskap, avier eller parkeringsplats?

Är något trasigt i din lägenhet eller vill du få kontakt med en fastighetsskötare för annan hjälp?

Är din bostadsrättsförening intresserad av våra förvaltningstjänster?

Nedan kommer svaren på några av våra vanligaste frågor just nu. Fler frågor och svar hittar du under den blå "kontakta oss"-knappen ovan.

Var kan jag hitta mina avier?

Du hittar dina avier genom att logga in på Mitt HSB med BankID eller med personnummer och lösenord. Under ”Mina sidor” och ”Min bostad” finns dina avier under "Avier & Betalning".

Hur tolkar jag min avi?

På din avi kan det förekomma några begrepp som du kanske inte känner till, nedan är några exempel av vad som kan förekomma.

IMD: Står för individuell mätning och debitering, i din bostadsrättsförening kan det förekomma att delar av din avgift debiteras individuellt. Det kan t.ex. vara varmvatten eller el. En mätare kopplad till din lägenhet mäter din individuella förbrukning och lägger automatiskt upp en debitering på din avi. Generellt så kommer debiteringen ca 3 månader i efterhand.

Överlåtelseavgift: När du genom en försäljning eller gåva överlåter hela eller delar av din bostadsrätt debiteras en överlåtelseavgift, det kan antingen vara köparen eller säljaren som står för denna kostnad. Vad som gäller i din bostadsrättsförening framgår av stadgarna. 

Pantsättningsavgift: När du tar nya eller omförhandlar befintliga lån för din bostadsrätt debiteras en pantsättningsavgift, detta är en engångsavgift. Hur många pantsättningsavgifter som debiteras beror på om du har flera lån eller om ditt lån är uppdelat i flera delar. Det är en avgift per lån/del av lån. 

Varför har jag fått avier fast jag sålt min bostadsrättslägenhet?

Avierna skickas från oss en gång per kvartal, den som äger lägenheten per den första vid ett månadsskifte är betalningsansvarig för hela månaden. Om du har sålt din lägenhet mitt i en månad kan mäklaren hjälpa till att reglera kostnaden mellan köpare och säljare, vanligtvis via en likvidavräkning.

Vad innebär det nya öppna bredbandsnätet?

Vi vill erbjuda alla HSB Stockholms hyresgäster tillgång till ett öppet bredbandsnät vilket ger stor valfrihet inom bredband, TV och telefoni. Arbetet med det nya öppna bredbandsnätet påbörjas i november 2020 och arbetet beräknas pågå under hela 2021.

Du som är hyresgäst hos HSB Stockholm kommer i god tid att få information när det är dags för din fastighet att anslutas till det nya öppna bredbandsnätet. Du kan läsa mer på hsb.se/stockholm/oppet-bredbandsnat

Om du önskar personlig service är du alltid välkommen att ringa till vår Kund- och Medlemsservice. Ring vår växel om du vill bli kopplad till en specifik person eller avdelning på HSB Stockholm. Telefonnummer och aktuella öppettider hittar du längst ner på sidan.

Kontakt

Hitta till HSB Stockholm

Vårt huvudkontor ligger på Fleminggatan 41 i Stockholm. Vill du ha hjälp med ditt medlemskap? HSB Stockholms medlemsmottagning på Fleminggatan 41 är öppen måndag-torsdag 09.00-16.00 och fredag 09.00-15.00. Våra lokalkontor hittar du i Akalla, Haninge, Kungsängen, Täby, Jarlaberg och Rinkeby.