Färdas i tiden när HSB firar 100 år i Örebro

05 juni 2023

I år fyller HSB 100 år. För att fira jubiléet, skildra historien och visa upp framtidens boende reser en utställningstrailer runt om i landet under våren. Den 8 juni har turen kommit till Örebro, där HSB under festliga former tar emot besökare utanför Marieberg Galleria.

Hur såg ett svenskt kök ut för 100 år sedan? Det kan du ta reda på i HSBs jubileumstrailer, som kommer till Örebro torsdagen den 8 juni. Med hjälp av en VR-installation tar HSB med besökarna på en tidsresa till ett kök från 1923.

– Vi på HSB är stolta över vår historia där vi har utvecklat och förvaltat bostäder i hela 100 år. Detta är ett utmärkt tillfälle att reflektera och glädjas åt allt vi har åstadkommit. Vårt jubileum är en möjlighet att hylla våra medlemmar, kunder och medarbetare som alla har bidragit till vår framgångsrika resa och det firar vi tillsammans, säger Maria Engholm, vd HSB MälarDalarna.

HSBs historia slingrar sig genom bostadsnöd och krigsår, folkhemsbygge och miljonprogram, finanskriser och pandemi. Mycket vatten har runnit under broarna sedan HSB fick patent på sopnedkastet, men innovationskraften finns kvar än i dag. Ett exempel är HSB Living Lab, där HSB i dag forskar på framtidens boende, något som visas upp i trailern.

Därutöver kan besökare lära sig om bosparande, tävla om att vinna 100 000 kr till en kontantinsats, eller bara stanna på en god kopp kaffe. Tävlingar och aktiviteter finns för både stora och små.

Datum: torsdag 8 juni
Tid: kl. 09.00-17.00