Nycklar och Låssystemet

Meddela antalet nycklar du tagit emot. Säkert låssystem med taggar till ytterdörrar.

Lägenhetssäljare ska lämna över lägenhetsnycklar, elektroniska entrénycklar (taggar) och ett tvättbokningslås med nyckel. Köparen ska direkt efter tillträdet via rubriken Kontakt meddela hur många taggar och nycklar man tagit emot.

Alla medlemmar har från början kvitterat ut tre lägenhetsnycklar i det gamla låssystemet, vilka då även gick till resten av huset. I låssystemet har alla även fått tre taggar och tre nya nycklar till husets allmänna utrymmen. Du kan byta lås i lägenhetsdörren, så att de sistnämnda passar även där. Då kontaktar du Avarns Låstekniks butik i Linné på Första långgatan 18. Kostnaden för en ny låscylinder med föreningens rabatt är cirka 1 500 kr.

Sedan kan var och en ha fixat extra nycklar eller taggar, för till exempel Hemtjänsten. Föreningen har listat antalet taggar. Förningen har bara uppgift antalet lägenhetsnycklar i det nya låssystemet(de nycklarna som går till källare och vind) har ni ett äldre lås så känner bara den boende till detta.

Förlorad, ej fungerande eller extra elektronisk låsbricka (tagg) anmäler du via rubriken Kontakt. Vi spärrar den och gör en ny, som du får i din brevlåda. Ny bricka och om du vill ha fler brickor så debiteras de med 150 kr styck på nästa kvartalsavi.

Även låssystemet CMS316 till husens allmänna utrymmen är kopieringsskyddat. Behöver du fler nycklar kontaktar du oss på samma sätt som ovan.

Nytt tvättbokningslås beställer du genom att göra en felanmälan. Ange då även om det gamla ska plockas bort. Nytt lås får du i din brevlåda. Det kostar 200 kr, vilket debiteras på nästa kvartalsavi.

Upphittade nycklar med betckningen CMS316 kan lämnas till fastighetsskötarna då de har möjlighet att hitta ägaren av nycklarna.

Husens ytterdörrar öppnas med elektroniska låsbrickor, så kallade taggar, men inte med vanliga nycklar eller portkod. Taggarna kan spärras och därmed minskar stöldrisken från borttappade nycklar. 

Självklart ser du till att dörrar du öppnar går i lås bakom dig. Krånglande dörrar felanmäler du till HSBs kundtjänst. Ser du en öppen dörr, stäng den! Ställ inte heller upp fönster i tvättstugan.

Posten, Bring, Västsvensk Tidningsdistribution, Svensk Direktreklam och hemtjänsten har nycklar. Släpp aldrig in personer som säger att de ”ska besöka någon”. Be dem vänligt ringa på rätt namn.

En god rekommendation är även att aldrig förvara värdesaker i förråden.

Porttelefonen går inte att koppla till Aptus home-appen som kan användas för bokning av våra gemensamma lokaler.

Till sist: Observera att vi inte har några huvudnycklar.