Portsystem / Passagesystem

Säkert portsystem / passagesystem med taggar och nya lås

Föreningen har ett portsystem, med en porttelefon kopplad till varje lägenhet. Föreningen ansvarar för systemet, med undantag för din svarsapparat som hör till ditt ansvar. Den ursprungliga AT21 med separat telefonlur har utgått och ersatts av en smidigare knappvariant, Svara23. För dig kostar den 2 648 kronor (december 2019).

Husens ytterdörrar öppnas med elektroniska låsbrickor, så kallade taggar, men inte med vanliga nycklar eller portkod. Taggarna kan spärras och därmed minskar stöldrisken från borttappade nycklar. 

Förlorad, ej fungerande eller extra elektronisk låsbricka (tagg) anmäler du via rubriken Kontakt. Vi spärrar den och gör en ny, som du får i din brevlåda. Ny eller fler brickor debiteras med 150 kr per tagg på nästa kvartalsavi.

Även låssystemet CMS316 till husens allmänna utrymmen är nytt och kopieringsskyddat. Behöver du fler nycklar kontaktar du oss på samma sätt som ovan.

Du kan byta lägenhetslås, så att dina unika husnycklar passar även där. Då kontaktar du Avarns Låstekniks butik i Linné på Första långgatan 18. Kostnaden för en ny låscylinder med föreningens rabatt är cirka 1 000 kr.

Självklart ser du till att dörrar du öppnar går i lås bakom dig. Krånglande dörrar felanmäler du till HSBs kundtjänst. Ser du en öppen dörr, stäng den! Ställ inte heller upp fönster i tvättstugan.

Posten, Bring, Västsvensk Tidningsdistribution, Svensk Direktreklam och hemtjänsten har nycklar. Släpp aldrig in personer som säger att de ”ska besöka någon”. Be dem vänligt ringa på rätt namn.

En god rekommendation är även att aldrig förvara värdesaker i förråden.

Porttelefonen går inte att koppla till Aptus home-appen som kan användas för bokning av våra gemensamma lokaler.

Till sist: Observera att vi inte har några huvudnycklar.

Se även rubriken Nycklar.