Försäljning och flytt

Försäljning

Om du använder mäklare vid försäljning så tar hen oftast hand om alla frågor och praktiska saker. Säljer du lägenheten själv, kan du använda Överlåtelseblanketten. Tänk då också på följande:

 

Reglera överskjutande/underskjutande dagar om överlåtelsen inte sker vid en månadsskarv.

Det är innehavaren vid månadens slut som föreningen anser har betalningsskyldighet för månadsavgiften. Vid överlåtelse i månadsskarv ber vi den tillträdande invänta sina inbetalningsavier. Om ni reglerar månadsavgifter med överlåtelsebeloppet ber vi båda parter säkra att ni har kvitto på vad som gäller.

Parkeringsplats och extra förråd följer inte med överlåtelsen. Vid flytt inom föreningen följer dock parkeringsplatsen med.

Gåva - om du ger bort lägenheten ska ett gåvobrev finnas med, om det iställer / också är medlemsskapet som ska ges bort används en annan blankett. Blanketten skickas till HSB.

Flytt
Den TV-box och router som du kvitterat ut, ska övergå till den nye ägaren. Styrelsen gör den nya ägaren uppmärksam på detta och ber denne rikta krav till säljaren om detta inte sker.

Har du renoverat eller installerat ny utrustning, lämna över instruktioner, garantier etc. till den nya ägaren. 

Avregistrera dig som kund hos Telia på föreningens avtal.

Hur du gör med nycklar och nyckelbrickor kan du läsa här.

Avflyttningsbesiktning
I nära anslutning till överlåtelsedatum görs en avflyttningsbesiktning genom Inspector. HSB ombesörjer detta. Eftersom styrelsen riktar krav mot den nye ägaren, ska denna rikta eventuella anmärkningar och krav mot säljaren.

Ett nollläge skapades för flera år sedan, därefter inspekteras varje lägenhet vid överlåtelse och föreningen tar kostnaden. Rutinen har gjort att vi har bra koll på vad som händer i föreningen och brf. Slottsskogen har blivit lite av en föregångare i detta.

Deklarationen
HSB Göteborg skickar ut kontrolluppgifter på försäljningen inför deklarationen till dig och Skattemyndigheten.