Med anledning av detta utgår HSB-ledamotens ID-kontroll och PEP-kontroll i anslutning till årsstämmorna för bostadsrättsföreningar. Digital kontroll med Bank-ID kommer att ske efter sommaren.
Vi behöver er hjälp med att alla nya styrelser registrerar eventuella förändringar hos Bolagsverket direkt efter årsstämmorna. Detta gäller alla förändringar som berör styrelsen, även om endast en person i styrelsen är utbytt eller har fått en ny roll.
Med hjälp av tjänsten ”Administration” under fliken ”Mina Tjänster” i Mitt HSB kan bostadsrättsföreningar med administrativ förvaltning ”slå två flugor i en smäll” och registrera sig både hos Bolagsverket och hos oss på HSB.
Registreringen i Mitt HSB kan endast utföras av ordförande, vice ordförande, firmatecknare eller HSB-ledamot och om man registrerar sig via e-tjänsten betalar man endast 700 kr mot att skicka blanketten på posten som kostar 1000 kr.
I förberedande syfte är det viktigt att ni som styrelseledamot registrerar/uppdaterar era kontaktuppgifter (mail och telefonnummer) på “Mina sidor” i Mitt HSB. Detta med anledning av att HSB Kundkännedom kommer att skicka ut digitala formulär rörande ID- och PEP-kontroll, som behöver gå till rätt styrelseledamot. Om e-postadress inte är registrerad så kommer den digitala kontrollen inte att kunna genomföras. Signering av kontrollen görs med Bank-ID.
Läs om varför vi gör kundkännedom här.
Från och med nu ska bostadsrättsföreningar registrera en styrelseordförande hos Bolagsverket i enlighet med den nya lagen om ekonomiska föreningar som började gälla den 1 juli 2018.